‘Ronselaars zijn gehaaid’

In ‘Jihad, de voorstelling’ vertrekken drie jongens naar Syrië, maar daar blijkt de werkelijkheid anders dan hen werd voorgehouden. De Belgische schrijver van het stuk, Ismaël Saidi, werd als jongen zelf benaderd door ronselaars. “Onwetendheid is de kern, daar moeten we beginnen.”

In 2014 kwam Ismaël op Facebook een vriend van vroeger tegen. “Ik zag foto’s van hem met een Kalasjnikov en een zwarte ISIS-vlag en vroeg me af wat er in zijn hoofd was gebeurd. Waarom wilde hij mensen vermoorden?” Inmiddels is Ismaël veertig, maar als vijftienjarige kwam ook hij in aanraking met mensen die jongeren probeerden te werven om zich aan te sluiten bij jihadisten. “Ik groeide op in Brussel waar 25 jaar geleden ook onrust was. Ronselaars benaderden ons bijvoorbeeld buiten op straat. Inmiddels doen ze dat via internet. Ze zijn gehaaid en spelen in op het gevoel dat je je niet helemaal thuis voelt.”

Buitengesloten
“Ik zat net als veel leeftijdsgenoten tussen de Europese en de moslimcultuur in, en worstelde met mijn identiteit. Mijn ouders komen uit Marokko, ik groeide op in België. Wie was ik? Was ik moslim? Belg? Blank? Veel jongeren voelen zich buitengesloten. Ronselaars geven ze het gevoel dat ze ergens bij horen. Dat er van ze gehouden wordt en dat ze gezien worden. Dat gevoel zetten ronselaars heel geleidelijk om in haat en dat is het begin van radicalisering.” Al zijn gedachten en ervaringen verwerkte hij in ‘Jihad, de voorstelling’. In het stuk ontdekken drie jongens dat de strijd tegen ‘ongelovigen’ een strijd is tegen ménsen als zijzelf. Ze beseffen dat wat ze is aangepraat, helemaal niet klopt.

Onwetendheid
Ismaël: “Mijn perfecte wereld is er één zonder verschillen. Een wereld waarin onze kinderen samen kunnen spelen en waar iedereen gelijkwaardig is.” Om daar iets aan bij te kunnen dragen, vertelt hij zijn fictieve verhaal met een bepaald niet fictieve boodschap. “Ik wil dat we praten over hoe het kan dat jongeren radicaliseren, maar ook dat we met jongeren zelf praten. Er wordt vaak gezegd dat armoede een belangrijke spil is, maar het is meer. We moeten de onwetendheid over ronselaars en de gevoelens van jongeren bespreekbaar maken en onze verantwoordelijkheid nemen.” Na iedere voorstelling voor leerlingen gaat Ismaël samen met een imam en een journalist met hen in gesprek. “We praten over angst en we merken dat er heel veel vragen zijn. Daarom moeten we over dit onderwerp blijven praten.”

Tessa Klooster

Jihad, De voorstelling speelt op 10 december om 13.00 uur in theater Odeon. Een kaartje kost tussen 9,50 en 14,50 euro.

 

Programma Windesheim Festival
Het Windesheim Festival, met als thema ‘A perfect world’, is een lustrumcadeau van de hogeschool aan de stad Zwolle. Middelpunt is de Grote Kerk en het aangrenzende Grote Kerkplein. De kern van festival wordt gevormd door een breed scala aan activiteiten, georganiseerd door docenten, studenten en onderzoekers. De toegang is gratis voor alle onderdelen, behalve voor ‘Jihad, de voorstelling’. De dag duurt van 12.00 tot 18.00 uur.

Opening – Schrijver Kader Abdolah opent het festival om 12.00 uur in de Grote Kerk

Muziek – De hele dag door zijn er verschillende optredens op het hoofdpodium in de Grote kerk, bijvoorbeeld van Karsu en Aïrto. Afsluiters zijn Muppetstuff, Rico & Freez.

Activiteiten – Een parcours voor scootmobielen, een rondleiding door museum De Fundatie, een mobiele escaperoom en een open podium met Windesheimtalent. Dit is slechts een kleine greep uit het brede aanbod van activiteiten die de hele dag door plaatsvinden.

Eten en drinken – Op het Grote Kerkplein staan diverse kraampjes waar je eten en drinken kunt halen.

Kinderen – Medewerkers kunnen gerust hun kinderen meenemen. Er is onder andere een ontdekhoek en een kinderknutselhoek.

Meer info op http://www.windesheim.nl/festival

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *