‘Studentbeeld’ vooral handig voor sb’er
- Windesheim start rond 1 februari met de nieuwe digitale omgeving Studentbeeld.
- Deze biedt een overzicht van de belangrijkste studiegegevens per student.
De nieuwe omgeving is vooral bedoeld voor studiebegeleiders die snel een beeld willen hebben van de voortgang van een student, zonder dat ze alle details in de ELO of Educator hoeven op te zoeken, zegt Gertjan Wijdenes, projectleider bij Informatiemanagement. Doel van het portaal is het verbeteren van de studiebegeleiding.
De startpagina van Studentbeeld bevat resultaten, vooropleiding, behaalde studiepunten en opleidingsinformatie. De belangrijkste informatie over een student wordt via een overzichtelijke look & feel getoond. Wie meer wil weten kan vanuit het portaal eenvoudig doorklikken naar de originele bronnen: Educator, ELO en (later) CATS.
In januari worden de laatste gebruikerstests uitgevoerd. Alle eerstelijns studiebegeleiders en slb’ers zullen rond 1 februari met Studentbeeld kunnen gaan werken. In de maanden erna krijgen alle docenten toegang en vervolgens ook de examencommissies en het Studiesuccescentrum. “We streven ernaar dat uiteindelijk studenten zelf ook hun eigen vrijgegeven gegevens kunnen inzien”, aldus Wijdenes. Windesheim Flevoland start na de zomer met Studentbeeld.
Het project is vorig jaar van start gegaan als een van de Windesheimbrede ict-projecten Strategisch informatiebeleid, onder leiding van Duco Adema. In de stuurgroep zit namens het onderwijs directeur business school Jolande Gomolka: “Studentbeeld geeft de informatie in één oogopslag overzichtelijk weer. Zo krijgt de sb’er inzicht in de studievoortgang, de vooropleiding en informatie over eventuele tentamenverlenging. Ook is er ruimte om afspraken die met de student gemaakt zijn te tonen. Nu moet een begeleider deze informatie uit verschillende systemen halen. Met Studentbeeld gaat het verzamelen van gegevens ter voorbereiding op het gesprek sneller. En de begeleider kan meer tijd besteden aan het voeren van het gesprek en het geven van adviezen.”
Volgens Wijdenes is de privacy van de student goed gewaarborgd. “Via autorisatie krijgen de begeleiders alleen toegang tot de informatie die voor hen is bedoeld. Een docent kan bijvoorbeeld zien dat een student recht heeft op extra faciliteiten vanwege een functiebeperking, maar de specifieke notities van de decaan kan hij niet bekijken.” (EM)