Opleidingen kunnen presentatievaardigheden trainen met een virtual reality-bril.
Studenten van logopedie mochten oefenen met de nieuwe virtual-reality opstelling in Windesheims digitaal innovatiecentrum Lab21. Terwijl Michelle Hagemeijer (foto) de VR-bril opzet en haar presentatie houdt, bedient Keely Langen de computer. Het ‘publiek’ bestaat uit een zaal vol levensecht uitziende stripfiguren. Hun reactie varieert – afhankelijk van wat Keely intoetst – van ‘boe’ roepen tot rumoerig, aandachtig of enthousiast luisteren of een staande ovatie.
“Het komt héél echt over”, zegt Michelle achteraf. Je weet soms niet hoe je met die reacties moet omgaan. Of ze nu juichen of boe-roepen, je wordt er sowieso enorm door afgeleid. Ik vind het een goede manier om te oefenen met presenteren.”
De opstelling biedt meer dan alleen het aanbieden van publiek via de VR-bril, vertelt Frank Sturrus, die de opstelling ontwierp in samenwerking met de Zwolse educatiestudio Brainstud: “Een ‘eyetracker’ in de bril volgt waarnaar je hebt gekeken, een andere camera registreert hoe je beweegt en een fonetogram geeft aan hoe je je stem gebruikt. “Binnenkort gaan we er een hartslagmeter aan koppelen. Op korte termijn willen we trainingsprogramma’s voor VR ontwikkelen.” (EM)