Windesheim heeft twee hypermoderne ‘HoloLenzen’ aangeschaft, die in Lab21 kunnen worden getest op toegevoegde waarde voor het onderwijs.
De HoloLens is een mixed realitiy-bril, een combinatie van een virtual reality-bril en de Google Glass: door het glas is de echte wereld te zien maar ook een laag van holografische beelden. De kijker kan interactie aangaan met de hologrammen (zie foto). Ze kunnen worden bestuurd via spraak, gebaren en hoofdbewegingen.
“De HoloLens biedt veel toepassingen voor het onderwijs. Voor biologie- en gezondheidsonderwijs kun je bijvoorbeeld de anatomie van het menselijk lichaam zichtbaar maken. Voor geschiedenis kun je met een druk op de knop terug naar de tijd van de dinosauriërs of het oude Rome”, aldus onderwijskundige Michell Tappel. Hij is trekker van het project, samen met ict’er Rutger van Horssen. “Met mixed reality sla je informatie beter en sneller op, omdat meerdere zintuigen geprikkeld worden en je actief betrokken bent bij de lesstof via interactie”, aldus Van Horssen.
De lenzen zijn uitgeprobeerd in Windesheims digitaal innovatiecentrum Lab21. Studenten van hbo-ict gaan een sportapplicatie voor de HoloLens ontwikkelen. Tappel: “We nodigen docenten van alle opleidingen uit om mee te denken.” (EM)