Elektrotechniek beste studie

Windesheim weer op twee in studentenenquête

  • Windesheim heeft opnieuw een zeer hoog percentage tevreden  studenten, 82 procent.
  • Toppers zijn de studies Elektrotechniek in Zwolle en Commerciële economie in Almere.

Dat blijkt uit de eerste analyses van de Nationale Studenten Enquête 2017. Bij Elektrotechniek is maar liefst 96 procent tevreden, gevraagd naar de studie in het algemeen. Commerciële economie Almere scoort 95 procent tevreden studenten. Derde topper is Human resource management (94 procent).

In de vergelijking met 15 grote hogescholen staat Windesheim met een tevredenheid van 82 procent op de tweede  plek in de ranglijst, vlak onder Avans Hogeschool.  Windesheim staat nu voor het derde jaar op rij op de tweede plaats. Vorig jaar kwam de score afgerond weliswaar uit op 83 procent, maar het verschil is niet significant.

Marktonderzoeker Erik Schaapman van de afdeling KEM: “Vooral de docenten van Windesheim komen goed uit de bus, wat betreft hun kennis van de beroepspraktijk, deskundigheid en betrokkenheid.”

Maar er zijn ook opmerkelijke dalers. Een studie waar de tevredenheid sterk daalt ten opzichte van vorig jaar is Technische bedrijfskunde, die gezakt is van 84 naar 65 procent. Ook Hbo ict Almere, die vorig jaar het allerhoogste van Windesheim scoorde, daalt fors (van 97 naar 79 procent). Godsdienst-pastoraal werk krijgt door de sterk dalende tevredenheid nog slechts een magere voldoende (van 75 naar 58 procent).

Een zeer lage tevredenheidsscore geven de studenten van Verpleegkunde in Almere: deze studie scoort slechts 46 procent. Een dikke onvoldoende dus en tevens het allerlaagste percentage van alle Windesheimstudies, terwijl bij Verpleegkunde in Zwolle 83 procent tevreden is.

Voor de opleidingscoördinator van Verpleegkunde Almere, Judith Reijman Hinze, komen de slechte cijfers niet onverwacht: “We hebben last van groeipijnen door de snelle groei van de laatste jaren. Daarnaast is ons curriculum omgezet, in het kader van de Bachelor Nursing 2020.” Omdat niet op tijd extra personeel en hulp aangetrokken kon worden, ondervonden de verpleegkundestudenten last van logistieke problemen met betrekking tot roostering en een studeerbaar programma.

Inmiddels zijn diverse maatregelen getroffen, waaronder het stoppen van de instroom op de blended learning variant. “We werken hard om de feedback van onze studenten om te zetten in verbeteringen”, aldus Reijman Hinze. (EM)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *