Student Rinze verleidt mensen om te kopen
Hoe krijg je bezoekers van je website zover dat ze een aankoop doen? Daar weet student Rinze Kooistra alles van. Hij heeft namelijk een succesvolle website voor exclusieve kleding.
Honderdduizenden kledingproducten van drieduizend exclusieve modemerken staan er op website van Rinze Kooistra, student Bedrijfskunde MER, die hij een jaar geleden begon. De site verkoopt zelf geen kleding, maar verzamelt bestaand aanbod. Wanneer je als bezoeker een kledingstuk vindt dat je wilt kopen, word je doorgestuurd naar de website van bijvoorbeeld Zalando of de Bijenkorf. “Veel van die winkels hebben maar een beperkt aanbod. Logisch: hoe duurder het merk, des te minder vaak wordt het verkocht, dus kunnen webshops niet te veel op voorraad hebben. Maar dat is voor kopers wel lastig. Je moet veel websites langs voordat je vindt wat je zoekt en dan weet je nog niet of je alles hebt gezien. Zo kwam ik op het idee om zo veel mogelijk aanbod op één plek te verzamelen.”
Zo’n groot project is natuurlijk lastig in je eentje. Daarom vroeg hij medestudent Frans Welmers of hij mee wou doen. Hij volgde de opleiding commerciële economie en ze volgden beiden de minor zelfstandig ondernemen. Frans is inmiddels afgestudeerd. “Hij weet veel van vormgeving en dankzij hem is de site een stuk mooier geworden.” Later is er nog een derde compagnon aangehaakt: een programmeur. “Hij heeft de site op technisch vlak verbeterd.”
Trial-and-error
Eén van de eerste websites die Rinze opzette was heel klein en eenvoudig en beschreef alleen maar hoe het computerprogramma iTunes werkte. “Door reclame te plaatsen, verdiende ik daar een beetje geld mee. Leuk om te doen, dus ben ik ermee doorgegaan.” Inmiddels heeft Rinze al veel websites op z’n naam staan: met schoenen, voetbalshirts en andere sportkleding. Veel dingen heeft Rinze zichzelf aangeleerd: “Kwestie van trial-and-error. Steeds nieuwe dingen proberen en altijd blijven meten wat er vervolgens gebeurt met je bezoekersaantallen. Ik lees veel blogs en kijk YouTube-filmpjes om nieuwe technieken te leren, want je moet altijd zorgen dat je bij blijft. Onze opleiding loopt op dat gebied eigenlijk vijf jaar achter.”
Voor zijn afstudeeronderzoek focust Rinze zich specifiek op ‘conversie’: hoe zorg je ervoor dat een bezoek aan je website ook daadwerkelijk tot een aankoop leidt? “Sociale bewijskracht wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker: als je reviews en ratings bij je producten plaatst, of een melding als ‘nog maar vijf in voorraad’, zijn mensen sneller geneigd om op ‘kopen’ te klikken. Maar ook de kleur van zo’n button kan al verschil maken: blauw straalt rust uit, rood zet sneller aan tot kopen.”
Omdat Rinze afstudeert bij z’n eigen bedrijf, kan hij zijn bevindingen direct in praktijk brengen. “Bij een externe opdrachtgever verdwijnt je advies soms in een la. Ik ga gelijk achter m’n toetsenbord zitten om het uit te proberen. De conversie op CoutureFashion is al verdubbeld. Dat komt onder andere doordat we eerst alleen per merk een knop hadden om naar de aanbiedingen van dat merk te gaan, maar nu zie je gelijk de hele producten in beeld.”
Groeien
Van het bedrag dat bezoekers van CoutureFashion bij de partnershops uitgeven, krijgt Rinze zo’n vijf tot tien procent. “Op zich is dat een goeie boterham. Maar we investeren alle inkomsten weer in nieuwe content. We willen nog veel meer merken en klanten aan ons binden! Momenteel zijn we actief in Nederland en in België, maar dat willen we uitbreiden met landen in Scandinavië en Zuid-Europa.”
Rinze vindt het heerlijk om z’n eigen bedrijf te hebben: “Werken voor een baas is slavernij met een loonbriefje. Je verdient iemand anders z’n geld! Ik werk tenminste voor mezelf. Als ik wat langer op bed wil blijven liggen, is er niemand die zegt dat dat niet mag. Maar ik word nooit wakker met het idee ‘shit, weer acht uur werken vandaag’. Ik steek juist veel vrije tijd in m’n site, want ik heb er plezier in. Dan maar wat minder vaak naar de film of op vakantie.”
Benieuwd naar de website? Kijk dan op couturefashion
Jitse Schipper
Foto: Gerben Rink