Steeds minder Docent Belasting Uren voor hetzelfde werk
- Een aantal docenten van g&w vergeleek op eigen initiatief de oude en de nieuwe dbu-normen.
- Ze vragen het MT of de alarmerende stijging van de werkdruk die ze vinden, klopt.
Bij de opzet van de nieuwe opleiding social work is tussen de bedrijven door een forse bezuiniging doorgevoerd, door voor dezelfde werkzaamheden minder docent belasting uren (dbu’s) te rekenen. Dat constateert een aantal docenten van het domein gezondheid & welzijn. Het nieuwe social work, zo schrijven ze in de inleiding van hun analyse, ‘gaat ook over eigen kracht, burgerinitiatieven en co-creatie,’ en daar past een dergelijk initiatief goed bij.
De docenten vergeleken de oude dbu-systematiek met de nieuwe, die ingevoerd is met de komst van social work. Ze constateren ten eerste dat een dbu voorheen zestig minuten was, maar dat dit is teruggebracht tot vijftig. Daarbij zijn ook de aantallen dbu’s per onderwijsonderdeel teruggebracht. Vroeger werd het geven van een reeks van zeven hoorcolleges gelijkgesteld aan 24 dbu, maar in de nieuwe systematiek is dat gereduceerd tot 17,5. Een extra belasting van 27 procent, zo concluderen de docenten. Een vergelijkbare verzwaring komt naar voren uit de dbu-cijfers voor werkcolleges en voor de activiteiten voor de Learning Community. Het aantal dbu’s dat toegekend wordt voor het voorbereiden van nieuw onderwijs is dermate laag dat deze, volgens de docenten, in geen verhouding staat tot de reëel verrichte arbeid. Het normenkader geeft 20 dbu’s. De docenten berekenen dat het in werkelijkheid zou gaan om 115 dbu. Ook in het aantal uren voor het maken van (her)tentamens is flink gesneden. Hier zou het gaan om een extra belasting met 60 procent.
De docenten constateren dat er een bezuiniging is uitgevoerd die niet is doorgevoerd in hoe de lessen en opdrachten worden gegeven. Ze constateren ‘op basis van bovenstaande bevindingen’ dat ‘de werklast reëel is toegenomen’. Vooral bij docenten die het nieuwe onderwijs ontwikkelen en geven is er sprake van een ernstige lastenverzwaring die tussen de 30 en 50 procent lijkt te liggen. Het verzorgen van nieuw onderwijs, met nieuwe lesstof en andere methoden, is een extra belasting, ‘en hier is geen rekening mee gehouden’. Geen van de docenten in het nieuwe onderwijs heeft hier extra dbu’s voor gekregen.
De analyse is inmiddels doorgestuurd naar de deelraad, en naar het managementteam van het domein, met als slot: ‘graag vernemen we of de feitelijke informatie in dit schrijven klopt.’ (MH)