Studenten van De Onderstroom pleitten vorige week voor een brugjaar vóór de studiekeuze, waarin je ontdekt wie je bent, kunt en wilt. Jenne Kruijssen en Nicky Zanting leggen uit waarom dat nodig is.
Wat is uitdagend onderwijs? Dat werd ons, de studenten van de denktank de Onderstroom, gevraagd. Onze groep was het eens dat van diverse onderwerpen ‘persoonlijke groei’ het belangrijkste is. Door persoonlijke groei weet je waar je wil staan in de maatschappij, wat je kan en wil kunnen en ontwikkel je persoonlijke interesses. Iets wat volgens ons niet genoeg ondersteund wordt op Windesheim. Door persoonlijke interesse leer je, door je houding communiceer je en door je eigen wil om iets te doen, motiveer je jezelf. Maar, toch als wij naar school gaan is het de wekker die ons uit bed trekt, de roostermaker die bepaalt wanneer we waar heen gaan, het curriculum dat de stof bepaalt. En de keuze die wij hadden was eenmalig aan het begin van deze 4 jaar hbo. Op Windesheim begin je vanaf dag één met specialiseren. Je laat alle opleidingen, behalve de door jouw gekozen opleiding, vallen. Één keuze waarmee we eigenlijk voor vier jaar onze toekomst vastzetten. Die ene keuze die sommigen moesten maken terwijl ze zestien waren en de dag daarvoor nog niet eens zelf mochten kiezen of ze naar de wc gingen, want dat moet je natuurlijk even vragen aan de docent.
Uiteindelijk heeft iedereen die op het hbo zit een keuze gemaakt. 21% hiervan heeft goed gegokt. De overige 79% niet. Iedereen moet 2000 euro collegegeld betalen per jaar, exclusief boeken, laptops of ander studiemateriaal en 79% daarvan weet dan meestal nóg niet wat ze wél daadwerkelijk willen doen. Dat is een dure tijdsverspilling. Wat nou als Windesheim zorgt voor meer flexibiliteit? Studenten kiezen zelf de vakken waar hun interesses liggen. Bij deze oplossing kan de 79% die twijfelt kiezen voor vakken die verder werken aan persoonlijke groei. Denk aan modules als creatieve ontwikkeling, levenskunst en mindfulness. Deze modules bestaan al op Windesheim, dus kunnen makkelijk geïntroduceerd worden in het onderwijs. Die modules maken het niet compleet, maar dat samen met een coach en de al aanwezige studieloopbaanbegeleiding verbeteren, is al een stap in de goede richting.
De hogeschool Windesheim heeft de neiging om aan te nemen dat iedere student de juiste keuze heeft gemaakt. Ze geven daarom alleen lessen die daadwerkelijk ervoor zorgen dat je een diploma kan halen en een baan kan vinden in de sector waar je vier jaar geleden voor gekozen hebt. Studenten willen dit niet, wij willen geïnspireerd worden, niet gepusht worden. Niet geleid worden naar uitdaging, maar het zelf opzoeken.
De Onderstroom is onderdeel van Honours en Talentprogramma’s. Twee studenten-denktanks gingen een half jaar de diepte in op zoek naar antwoorden op de vraag ‘wat is uitdagend onderwijs’. Op 26 juni presenteerden ze hun conclusies. Na de zomer krijgt het project een vervolg.