Er is een permanent hek langs het trottoir van de weg naar de campus geplaatst, zodat voetgangers niet langer over de rijbaan kunnen lopen.
Doel is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Door het hek kunnen de voetgangers bij drukte niet langer uitwijken naar de rijbaan. En ze kunnen alleen nog oversteken op de kruising voor het hoofdgebouw.
Tijdens de ochtendspits is de kruising een wirwar van auto’s, fietsers en voetgangers. Vooral aan het begin van het studiejaar gaat er veel verkeer via deze weg naar Windesheim en Greijdanus College. De afgelopen jaren werden in september en oktober al tijdelijke verkeersbarrières langs het voetpad geplaatst om de voetgangersstroom te beteugelen.
De wegwerkers van de gemeente zijn vandaag gestart met het plaatsen van een één meter hoog spijlenhek langs het voetpad (zie foto).
Het hek loopt vanaf het plein voor het hoofdgebouw langs de Burgemeester van Walsumlaan en Pilotenlaan, tot aan de bushalte bij het Lünentunneltje. Langs de waterkant wordt het trottoir verbreed met één stoeptegel.
Aan de andere kant van de weg heeft Windesheim afgelopen week al de looproute naar de gebouwen G en H gewijzigd: het trottoir met het voetpad naar G is daar weggehaald, zodat gebruikers van die gebouwen niet meer direct kunnen oversteken.
Vanaf komende week, als de introductie begint, zullen er ook weer verkeersregelaars van de gemeente op de route naar de campus staan.
Hekken plaatsen creëert denk ik schijnveiligheid. Paradoxaal genoeg wordt een verkeerssituatie vaak veiliger door hem onveilig te maken. Dit idee wordt al lang toegepast op woonerven, die bewust onoverzichtelijk zijn, met het gevolg dat automobilisten langzaam rijden en extra alert zijn. Wat mij betreft horen voetgangers en fietsers rond de campus vrij doorgang te hebben, en horen auto’s zich aan deze zwakkere weggebruikers aan te passen. Een onvermijdelijke wereldwijde trend, want rossen we binnenkort met zeven miljard automobilisten over de aardbol, dan is deze geen lang leven beschoren. Bovendien heb ik liever studenten over straat huppelen dan razend autoverkeer.