Bij de afschaffing van de basisbeurs in 2015 werd afgesproken dat de miljoenen die de overheid bespaarde terug zouden vloeien naar het hoger onderwijs, en wel ter verbetering van de onderwijskwaliteit. De Centrale Medezeggenschapsraad besloot onlangs om, terwijl er al een onderzoek was door het College, een eigen onderzoek te starten naar de behoeften van studenten en medewerkers.
De universiteiten en hogescholen sloten eerder dit jaar een ‘sectorakkoord’ waarin ze vastlegden dat die gelden bij de studenten terecht zouden komen en dat studenten en medewerkers mochten meedenken over de besteding. Ook werden zes thema’s aangewezen waarover die gelden verdeeld kunnen worden: kleinschalig onderwijs, begeleiding, studiesucces, onderwijsdifferentiatie, betere faciliteiten en professionalisering van docenten. De afspraken die de instellingen maken moeten uiteindelijk goedgekeurd worden door de medezeggenschap.
Maar hoe ‘meet’ je de wensen van studenten en medewerkers? Op Windesheim besloten het College van Bestuur en de Centrale Medezeggenschapsraad elk een eigen weg te bewandelen. CMR-voorzitter Cor Niks: ‘Het College wilde een onderzoek doen in de “taal” van de Strategische Koers. Dat zijn de drie vragen geworden die iedereen op Sharenet heeft kunnen beantwoorden. Als CMR konden we ons daar in eerste instantie wel in vinden; de plannen moeten aansluiten bij de bestaande plannen van het College. Maar naderhand hadden we het gevoel dat je op die manier gemakkelijk iets zou kunnen missen.’
De CMR besloot een eigen onderzoek te doen waarbij de drie vragen van het CvB gecombineerd werden met gerichte vragen naar de zes thema’s. Deelnemers mochten honderd euro verdelen: waar vindt jij dat het meeste geld naartoe zou moeten gaan? De CMR leden gingen op pad en dat leverde 130 formulieren op. De uitkomsten worden deze week verwacht.
Een eigen onderzoek – duidt dat op onenigheid? Cor Niks ontkent dat ten stelligste: ‘We hebben géén meningsverschil met het CvB. Je moet het zo zien: CvB en CMR moeten samen op pad. Dat is de opdracht die in het akkoord is vastgelegd. We moeten sámen beleid gaan maken over de besteding van die gelden. We lopen samen op – alleen even, in dit stadium, scheiden onze wegen zich. Straks komen we weer bij elkaar en dan kunnen we onze inzichten vergelijken. We doen het om de zaken scherp te krijgen. Het CvB wil op basis van de antwoorden op haar drie vragen besluiten hoe Windesheim die zes thema’s gaat invullen. Wij hebben, langs onze weg, een indruk gekregen hoe studenten en medewerkers die gelden direct zouden verdelen over die thema’s.’
Is 130 reacties dan genoeg? Niks: ‘We zijn ervan overtuigd dat we zo voldoende informatie hebben om bij de komende discussie met het college indien nodig tegenwicht te kunnen geven.’ (MH)
Zie ook het artikel ‘De stemming’: ‘Stop het geld maar in de lessen zelf’
Er zijn 1 reacties op «‘We hebben géén ruzie met het College’»