De zon schijnt, het ijsseizoen is geopend! Wat is dit jaar nieuw en hip in schepijsland? We gingen langs bij dé ijssalons van Zwolle en Almere.
‘Al ons ijs is vegan’
IJssalon Salute zit sinds 1997 in de Diezerstraat. Met mooi weer staat er vaak een rij tot halverwege de winkelstraat. Elke dag maken ze hier vers schepijs volgens traditioneel Italiaans recept, in veel klassieke smaken zoals pistache, chocola, aardbei en vanille.
Niks uit potjes
“Al ons ijs is vegan”, vertelt de manager van Salute trots. “Dus er zitten geen dierlijke producten in. We gebruiken daarnaast zoveel mogelijk natuurlijke grondstoffen, ook in de sauzen. Er komen weinig ingrediënten uit potjes. Dat is het mooie: we maken alles zelf, hier in de keuken. Daardoor hebben we alles zelf in de hand.”
“De lepeltjes zijn nu nog van plastic, maar we gaan een proef doen met biologisch afbreekbare lepeltjes, gemaakt van suikerbiet. Daar zit iets in waardoor ze stevig blijven maar ook composteerbaar zijn. We hebben ook papieren rietjes en biologisch afbreekbare servetjes. Het plastic moet er op den duur allemaal uit. Zo leveren we onze bijdrage aan het milieu.”
Lokaal
Veel van de ingrediënten zijn lokaal en komen uit Zwolle. “Het fruit halen we bijvoorbeeld bij de groenteboer in de Thomas à Kempisstraat, stroopwafels voor het stroopwafelijs halen we op de markt.”
Naast de populaire klassiekers verkoopt Salute in het hoogseizoen altijd een ‘maandsmaak’. “Zo kunnen we variëren in het aanbod. Want we kunnen veel meer smaken maken dan dat er in de vitrine past.
De meeste mensen nemen bij Salute twee bolletjes. Dat is best veel, want we scheppen geen kleine porties. Ik merk wel dat mensen aan het einde van de middag vaak maar één bolletje nemen, omdat ze kort daarna gaan eten.”
Heel vegan bezig
Persoonlijke favorieten van de manager? Yoghurt en mango. En inderdaad, deze zijn romig, fris en vol van smaak. Een uitstekende zomerse combi, waarbij je ook nog ’s heel vegan bezig bent.
‘Onze freakshakes zijn een hele maaltijd’
Mariola zit in het kleine winkelcentrum van Almere-Haven. Een traditionele ijssalon, zoals op de website staat omschreven en wat het pand uitstraalt. Toch durven de eigenaren zo nu en dan wel te experimenteren. Met hysterische ‘freakshakes’ bijvoorbeeld: milkshakes met een aankleding van slagroom, snoepjes, koekjes en saus.
Momenteel hip: unicorn-ijs
Joke van Gasteren, eigenaar: “Vandaag hebben we toevallig ijskoffie-ijs gemaakt vanwege St. Patricks Day. Dat doen we wel vaker, nieuwe smaken verkopen. Zo is unicorn-ijs momenteel hip: roze en blauw ijs door elkaar heen. Dat verkopen wij binnenkort ook. Net als citroenijs met basilicum. En we hebben blue-lagoon-ijs, dat is blauw ijs met kleurstof dat ze winnen uit zeewier. Zonder e-nummers.”
Sinds vorig jaar verkoopt Mariola ook freakshakes, een trend die is overgewaaid uit Amerika. “Die shakes lust ik zelf ook wel, maar vooral het milkshake-deel. Alles wat erop en eraan zit is nogal veel. Een hele maaltijd.”
Chocola met een beetje rum
“Ondanks die ijstrends zijn we een traditionele ijssalon, dus we blijven ook veel ijssoorten verkopen van Italiaanse oorsprong. Zoals cassata, heel gevuld ijs met cake, chocola en een beetje rum. En de oude, bekende smaken blijven populair. In Almere-Haven zitten vrij veel ouderen, dus die houden daarvan.” Toch gaat Mariola ook mee in de vegan-trend. “Een paar van onze ijssoorten zijn veganistisch. Niet allemaal hoor. Ik denk dat het over drie jaar weer anders is. Twee jaar geleden was er iets met eieren, toen vroeg iedereen ‘zit er geen ei in het ijs?’. Daar hoor je nu niemand meer over.”
Feestmaal
Natúúrlijk moet de freakshake worden getest. De Snickers-versie is een chocolademilkshake in een enorm glas, met nootjesdip aan de rand, een enorme toef slagroom en daarin weer karamelsaus, chocoladestukjes, twee mini-Snickers én twee koekjes. Een feestmaal als je dol bent op zoet, maar een lunch hoef je van tevoren niet te nemen. Deze überzoete shake vult genoeg voor de rest van de dag.
‘We gaan gekleurde hoorntjes verkopen’
Talamini: de ijssalon met het enorme terras op de Grote Markt. De zaak heeft een paar zware maanden achter de rug, vanwege een brand in de ijsfabriek. Ze werken nu vanuit een tijdelijk pand en daar is geen ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe smaken. Toch hebben ze zin in het nieuwe seizoen.
Biologisch afbreekbaar
“Binnenkort gaan we gekleurde hoorntjes verkopen; groen met perensmaak en roze met frambozensmaak”, vertelt manager Dennis Chung. “Dat is heel populair. Verder ligt de focus nu vooral op alles weer op de rit krijgen na de brand.”
Maar er is wel het een en ander gaande: “We zijn ons ervan bewust dat biologisch afbreekbare verpakkingen steeds belangrijker worden. Onze lepeltjes zijn nu nog van plastic, maar die worden waarschijnlijk van papier. Er bestaan ook houten versies, maar daar kan zo’n nare houtsmaak aan zitten. Wat het beste materiaal is, zijn we nog aan het testen.”
Een liter ijs
Alle fruitsmaken zijn daarnaast vegan. “In het hoogseizoen zijn dat er veertien. We merken dat mensen graag gezonder willen eten. Op ons menu staat een liter ijs, maar dat vinden veel mensen heel ongezond klinken. Daarom gaan we deze grotere hoeveelheden nu van tevoren in bakken verpakken in een mooie doos. Die kun je zo meepakken vanuit een aparte vitrine, voorin de winkel. Net als in de supermarkt. Dat voelt toch anders.”
Zoet en sorbetachtig
Aanraders volgens Dennis zijn onder andere de smaken mango en citroen. Het mango-ijs is romig; anders dan het geteste ijs bij Salute, dat zoeter en sorbet-achtig smaakt. En het citroenijs? Fenomenaal! Fris, een beetje zuur en net zo goed als op een Italiaans pleintje in de zon.
‘We hebben drie soorten kaasijs’
IJssalon ijspressi heeft meerdere vestigingen in Almere. Ook vlakbij Windesheim, in het centrum, zit er eentje. Je kunt er een kop koffie drinken, maar ook een ijsje bestellen. Of een ijstaart. Of een ijsbonbon. De salon ziet er modern uit met pastelkleurige vloertegels en stoeltjes. In de vitrine liggen bijzondere smaken ijs, zoals drop en melkchocola met chilipeper.
Niet te voorspellen
“Sinds vorige week hebben we drie soorten kaasijs,” vertelt Yvon Bus, marketing manager van ijspressi. “Gewoon kaas, kaas met gember en kaas met sesam en stroop. Mensen mogen, bij al onze smaken, eerst even proeven. De eerste bakken kaasijs zijn er al snel doorheen gegaan!”
Er komen dit seizoen nog meer bijzondere smaken aan, maar welke dat zijn, houdt Yvon liever nog even geheim. “De reacties op die aparte smaken zijn altijd goed. Veel mensen willen gelukkig iets nieuws proberen. Omdat ‘smaak’ een gek ding blijft, is het nooit te voorspellen of nieuwe smaken het goed doen. Doen ze het goed en zijn ze niet enorm seizoengebonden, dan blijven ze voor langere tijd in het assortiment. Doen ze het minder, dan is dat een reden voor onze ijsmakers om weer iets anders te proberen. Smaken wisselen elkaar ook af omdat we meer ijssmaken kunnen maken dan er in de vitrine passen.”
Limoncello van Hollandse citroenen
Bij ijspressi wordt ook vegan-ijs verkocht. “De meest populaire vegan-combi is de ijstaart met rodegrapefruit-ijs en bittere chocola van 76% cacao. Daarnaast gebruiken we zoveel mogelijk lokale ingrediënten. Voor de crema di limoncello bijvoorbeeld wordt de limoncello gemaakt met Hollandse citroenen.”
In de fik met chilipeper
IJs met stukjes chilipeper? Ok, dat is het proberen waard. De chocola blijkt heerlijk, maar de oerhollander die snel in de fik staat gaat deze scherpe smaak niet trekken. Wel een goede voor als je eens iets anders wil dan de standaard smaken. Verder getest: witte chocola met marshmallows. Een zoete maar zachte smaak. Mét lekker veel stukjes marshmallow.
Tekst: Silke Polhuijs