Een feestje is niet compleet zonder alcoholhoudende gummibeertjes, bedacht door een groepje van sbrm-studenten. “Dit is het ideale partysnoepje.”
Een bekend fenomeen: Haribo-beertjes een nachtje laten weken in bijvoorbeeld wodka en je hebt een geinig snoepje, leuk voor feesten en partijen. “Maar op die manier worden de beertjes erg zompig, en de zoetigheid gaat er vanaf waardoor je vooral de scherpe smaak van de alcohol proeft”, vertelt tweedejaars small business & retail management Danny Schuur (rechts op de foto).
Dat moeten beter kunnen, dachten de vijf studenten. Dus toen ze voor een studieproject een bedrijf moesten starten, gingen ze hard aan de slag. Ze gingen op onderzoek uit en ontdekten al snel dat kant-en-klare beertjes die smaken naar populaire mixdrankjes reeds bestaan. Maar zónder alcohol erin, want tijdens het productieproces moeten de beertjes worden verhit en daarbij zou de alcohol vervliegen, legt Danny uit. “Toen kwamen we op een nieuw idee: het beertje wat groter maken zodat er een capsule met alcohol in past.”
De vijf studenten onderzochten ook welke smaken geliefd zijn. Uit een enquête die ze online en binnen Windesheim verspreidden, rolden de smaken Malibu cola, Safari jus, wodka cola, Bacardi cola en Bacardi Razz met fanta, oftewel een raketje. Ook lieten ze een ontwerp maken voor de verpakking, bedachten ze een goede naam en slogan (Can you bear the booze?) en zochten ze contact met retailers, supermarkten, slijterijen en horecabedrijven.
Coen de Haas (links op de foto): “Eén supermarkt in Zwolle is bereid om onze Booze Bears een plekje te geven, een mooi beginpunt. Maar we merken wel dat het imago van alcohol en de hoeveelheid suiker die erin zit, een probleem is. Retailers staan er niet per se om te springen. Maar dat komt denk ik ook omdat we nog geen product kunnen laten zien dat ‘af’ is.”
Want één heel belangrijke schakel ontbreekt nog: een partij die de beertjes mét capsule kan produceren. Danny: “We hebben contact met een bedrijf in China, hopelijk krijgen we snel goed nieuws en kunnen we de Booze Bears daadwerkelijk op de markt gaan brengen. We denken aan zakjes van twintig beertjes, van elke smaak vier stuks. Het ideale partysnoepje.” (WvE)