Student Milva Blankendal wil met de make-up die ze verkoopt de ‘witte’ cosmeticamarkt kleurrijk maken.
Als tiener wilde ze graag, net als alle jonge meiden experimenteren met make-up. Maar met haar donkere huid kon Milva Blankendal niet terecht bij de buurtdrogist, omdat daar alleen make-up te koop was voor lichtere huidtypen. “Ik ben opgegroeid in de multiculturele Indische buurt in Amsterdam, je zou verwachten dat je daar wel genoeg aanbod kunt vinden. Maar ik moest echt ver reizen om een goede foundation te scoren!” In het kader van haar associate degree Ondernemen startte ze haar bedrijf Diversity Cosmetics. Om de cosmeticamarkt diverser te maken.
Weinig keuzeaanbod
Tijdens haar stage bij een bekende luxe parfumeriewinkel in Amsterdam was Milva de enige donkere vrouw op de werkvloer. En van het totale winkelaanbod was slechts één merk geschikt voor vrouwen met een donkere huid. “Je bent als donkere vrouw afhankelijk van merken die alleen in specifieke winkels verkrijgbaar zijn zoals parfumeriezaken en afroshops. De cosmeticamarkt voor donkere vrouwen wordt gezien als een nichemarkt. Maar dat is het al lang niet meer!”
Op haar stagebedrijf kreeg Milva ook alle donkere make-uptesters mee. “Ach, ze waren blij dat ze het kwijt konden. Anders werden die samples toch weggegooid. Ik voelde me niet gediscrimineerd. Af en toe kreeg ik wel het gevoel dat ik een bijzonder persoon was. Maar er zijn vrouwen met een donkere huidskleur die niet eens een parfumeriewinkel in durven, bang dat ze niet geholpen kunnen worden. Dat vind ik heel erg.”
Milva besloot dat ze zelf betaalbare en kwalitatief goede make-up op de markt wilde brengen voor vrouwen van elke etnische afkomst. Na haar vooropleiding filiaalmanager stroomde ze door naar het hbo om die droom te verwezenlijken. In 2017 startte ze met de associate degree en een jaar later lanceerde ze haar eigen beautywebshop waar ze naast make-up ook parfum, haarproducten en accessoires verkoopt. Ze is een van de weinige studenten die zich focust op offline-marketing.
“Het zijn redelijk bekende merken die ik verkoop, en geschikt voor het laag- en middensegment. De onderneming gaat nu eigenlijk best goed. Naast de webshop ben ik beschikbaar voor beurzen, evenementen en verkoopparty’s aan huis om vrouwen kennis te laten maken met de producten. Offline verkoop ik momenteel beter dan online. Ik heb twee jonge kinderen en ik studeer, dus van de opbrengsten kan ik nog niet leven. Na mijn studie wil ik de onderneming graag uitvergroten naar andere steden en pop-up stores.’
(H)erkenning
In mei van dit jaar werd haar pitch van het ondernemingsplan bekroond met een Almeerse ondernemersprijs. “Mensen met een donkere huidskleur waren tijdens de uitreikingsavond op één hand te tellen. Toch vind ik het heel mooi dat het publiek het probleem herkende.” Milva is blij dat haar onderneming wellicht een gat in de markt is. Maar het geeft haar toch een dubbel gevoel. Ze vindt het niet kunnen dat anno 2019 niet elke meid of vrouw in Nederland gemakkelijk aan betaalbare make-up kan komen. “Ik zou willen dat het niet nodig was om zelf cosmetica aan te bieden aan de multiculturele vrouw.” Celebritie Rihanna begon in het najaar van 2017 al met een eigen make-uplijn voor meer inclusiviteit in de beautybranche. Sinds de lancering van Rihanna’s Fenty Beauty doen grote merken wel meer aan inclusiviteit maar daar zit ook een prijskaartje aan. “Het is duidelijk dat gekleurde vrouwen een markt vormen die ver van een niche is. Als je gaat kijken naar de modebranche heeft de beautybranche wel wat sneller ingegrepen als je praat over inclusiviteit. Met behulp van sociale media, heeft de beautybranche in de afgelopen jaren een grote groep cosmeticaliefhebbers verwelkomd en vertegenwoordigd op het gebied van huidtinten. Maar laten we zeggen: een goed begin is stoppen met het halve werk.”
Tekst: Reinhilde van Aalderen
Foto’s: Gerben Rink
Het is Associate Degree Ondernemen en niet Small business…passen jullie dit aan? Erg leuk artikel verder!
Ha Bart, bedankt voor je reminder. Het is aangepast.