Windesheims project Verhalenvertellers presenteert haar eerste opbrengst: twaalf verhalen over diversiteit, geschreven door én over Windesheimstudenten.
Tussen afgelopen januari en juli werden studenten begeleid bij het optekenen van levensverhalen van medestudenten. De eerste opgetekende verhalen werden vandaag (30 september) gepresenteerd tijdens een dialoogsessie over diversiteit op Windesheim. Gastspreker was Frank Tuitt (university of Denver), een expert op het gebied van diversiteit in het hoger onderwijs.
“Diversiteit en ‘anders zijn’ is een lastig thema in de klas”, vertellen projectleiders Gertjan Aalders van journalistiek en Floor van Renssen van de lerarenopleiding Nederlands. “De angst voor stigmatisering en polarisatie ligt op de loer. Docenten en studenten twijfelen: moet ik de verschillen die ik zie überhaupt wel benoemen, of kwets ik daarmee misschien mensen.”
Ze denken dat de twaalf opgetekende verhalen van het project aanleiding kunnen zijn om in het onderwijs gesprekken over diversiteit en inclusiviteit ánders te voeren. “Ze bieden een veilige ingang om gevoelige onderwerpen aan te snijden. En ze nodigen anderen uit om hun verhaal te vertellen.”
Het project is een samenwerking van verschillende domeinen, lectoraten en afdelingen van Windesheim en het landelijke initiatief Students-4-students.
WIN publiceerde de beste vijf verhalen van dit diversiteitsproject.
Het eerste verhaal lees je hier: Thuis is overal en nergens
Het tweede verhaal lees je hier: ‘Ik leefde zo snel als een hogesnelheidstrein’
Het derde verhaal lees je hier: ‘Een zomerse avond, die maar niet wil eindigen’
Het vierde verhaal lees je hier: ‘Kim heeft geleerd haar eigen keuzes te maken’
Het vijfde verhaal lees je hier: ‘De gymles was voor hem een hel’
We gaan in januari weer van start met een nieuwe groep verhalenvertellers. Studeer je aan Windesheim en heb je affiniteit met taal en (digitale) media, en vind je het boeiend om bezig te zijn met vertellen, luisteren, ontmoeten van medestudenten? En kun je een betaalde klus naast je studie prima aan? Dan is het project VERHALENVERTELLERS iets voor jou.
WAT: Je volgt een aantal workshops storytelling en je gaat onder begeleiding van ervaren docenten verhalen van medestudenten opschrijven.
WANNEER: januari 2020 – juni 2020, met mogelijkheden voor deelname in de komende studiejaren.
WAAROM: De verhalen die jullie maken leveren een reeks portretten op van Windesheim-studenten zoals hierboven. Twee belangrijke uitgangspunten van de nieuwe onderwijsvisie van Windesheim zijn: ‘iedere student is uniek’ en ‘leren doen we samen’. Het project Verhalenvertellers wil bijdragen aan onderwijs dat rechtdoet aan deze uitgangspunten. Door verhalen met elkaar te delen, gaan we zien hoe uniek anderen zijn én voelen we ons verbonden om samen te leren.
HOEVEEL: Als je meedoet, krijg je een werkvergoeding van 10 euro per uur. Je zult in totaal minimaal 30 uur bezig zijn in de periode januari – juni 2020.
Lijkt het je wat? Neem voor 15 december contact op met
Gertjan Aalders (g.aalders@windesheim.nl) of Floor van Renssen (f.van.renssen@windesheim.nl)