Crèche op Windesheim: ‘Waarom alleen op de Onderwijsdag?’

De Onderwijsdag viel samen met de nationale onderwijsstaking. Dus besloten medewerkers van de opleiding PMKE een kinderopvang te starten – voor één dag. Het smaakt naar meer.

Zo’n twintig kinderen aan een lange tafel. Rustig babbelend, kauwend op hun meegebrachte boterhammetjes. Ook in de ruimte daarnaast, waar nog eens ruim twintig kinderen verblijven (de kinderen van drie tot zes jaar) is het een gezellige boel. Studenten van de opleiding Pedagogisch Management Kind en Educatie lopen ondertussen af en aan. Maar liefst 46 kinderen zitten er in de opvang, bij de aftrap van de Onderwijsdag. Komen er nog kinderen bij? Dat is niet de bedoeling, vertelt student Romee Satink: ‘Ouders moesten zich hiervoor inschrijven. Maar ja, vanochtend stond er een docent hier aan de deur die dat niet had gedaan, vergeten. Met drie kinderen bij zich. Die sturen we dan niet weg, natuurlijk.’

De kinderopvang op deze Onderwijsdag is een initiatief van de opleiding Pedagogisch Management Kind en Educatie (PMKE). Het was even de vraag of het wel een succes zou worden, legt docent Jannie Kalkman uit. ‘We hadden lange tijd maar weinig inschrijvingen – terwijl toch elf studenten zich hiervoor hadden opgegeven. Die wilden graag aan de slag. Zouden we ermee doorgaan? Maar, wat zie je dan: in de laatste week stroomden de aanmeldingen ineens binnen.’

Romee heeft, wanneer ze haar opleiding heeft voltooid, in principe niet direct met kinderen te maken maar vindt het ‘geweldig’ om hier nu middenin te zitten – en het was ook leuk om een hele dag kinderopvang te organiseren: ‘Alle deelnemende studenten kwamen vorige week bij elkaar om de taken te verdelen en een planning op te zetten.’ En dan niet aan het eind van de dag lekker makkelijk Frozen in de dvd-speler? Romee: ‘Dat is niet de planning! Maar je weet het niet; wie weet, als ze heel moe zijn…’

Kalkman vond het een interessante opdracht voor de studenten. Zo rondkijkend vraagt ze zich hardop af of deze eenmalige opvang geen vervolg zou kunnen krijgen: ‘Waarom zouden we hier bij de opleiding eigenlijk geen eigen kinderopvang kunnen hebben? Als een eigen leerwerkplaats? Kinderopvang bij bedrijven is heel normaal, maar op een hogeschool, en dan bij de opleiding PMKE, dat zou wel eens uniek kunnen zijn…’

Een collega luistert mee, en denkt verder: ‘We zouden in elk geval studenten eens onderzoek kunnen laten doen naar de mogelijkheid.’ Goed idee, vinden Jannie en Romee. (MH)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *