Windesheim is bezig met een onderzoek naar de opvolger van de elektronische leeromgeving (ELO) van de hogeschool. Die moet plezierig werken én helpen bij onderwijsvernieuwing. Als eerste wordt gekeken welke rol Microsoft Teams kan spelen.
Het contract met ThreeShips, de aanbieder van de huidige leeromgeving N@tschool, loopt volgend studiejaar af. Daarom is Windesheim gestart met een project getiteld ‘MijnRijkeLeeromgeving’, dat onderzoekt wat de beste opvolger van N@tschool zou kunnen worden. “We willen de aanbesteding voor een nieuwe aanbieder uiterlijk 1 december rond hebben”, vertelt projectleider Erik Bolhuis.
De afgelopen maanden heeft Bolhuis in overleg met gebruikers (studenten, docenten, icto- en ivt-medewerkers) op een rij gezet wat voor Windesheim de belangrijkste eisen zijn voor het nieuwe ‘Learning Management System’ (LMS). “LMS is de nieuwe term voor de leeromgeving, die we voortaan gebruiken in plaats van de verouderde term ELO”, licht hij toe. “Het nieuwe systeem moet in ieder geval goed kunnen samenwerken met onze andere systemen en het moet op een punten beter scoren dan de huidige ELO.”
De belangrijkste eis voor het nieuwe LMS is dat het snel en intuïtief werkt en er aantrekkelijk uitziet. Het vermindert de werklast van medewerkers en maakt studeren en samenwerken voor studenten overzichtelijker. Ook wil Windesheim dat het nieuwe LMS helpt bij didactische vernieuwing en gepersonaliseerd leren. Het systeem moet ook veel analyse- en interactie mogelijkheden bieden, niet alleen aan dataspecialisten, maar ook aan docenten, studenten en stagebegeleiders. Want een systeem dat interactie mogelijk maakt is toekomstbestendiger en langer bruikbaar. Vanzelfsprekend wil de projectgroep ook dat de invoering van het nieuwe LMS vlekkeloos gaat verlopen en het systeem goede ondersteuning gaat bieden aan gebruikers.
Tijdens de gesprekken kreeg Bolhuis regelmatig de vraag of het systeem Teams van Microsoft ook niet gebruikt zou kunnen worden als leeromgeving. “Teams is eigenlijk een veredelde kantoorapplicatie waarin samenwerken en communicatie centraal staat. Hoewel Microsoft het niet aanbiedt als een LMS, lijkt Teams er wel veel op. Er zijn onderwijsinstellingen die Teams als zodanig gebruiken.”
De projectgroep besloot daarom de aanbesteding van de LMS nog even on-hold te zetten en met gebruikersteams te gaan onderzoeken wat Teams voor Windesheim kan betekenen. Het systeem is namelijk voor iedereen toegankelijk als onderdeel van het Microsoft pakket voor Windesheim.
Deze week gaan honderd medewerkers en studenten Teams testen en uitproberen. Bolhuis: “We willen weten in hoeverre we Teams kunnen gebruiken als leeromgeving of als een aanvullend systeem naast een leeromgeving. Dit onderzoek geeft ons sowieso beter inzicht in het eisenpakket, zelfs als we besluiten om niets met Teams te doen qua LMS.”
Na de voorjaarsvakantie wordt de knoop doorgehakt over de aanbesteding van de nieuwe leeromgeving.
Ik zie in het eisenpakket woorden (samenwerken, interactie, communiceren, personaliseren) die duidelijk maken dat gekeken wordt of de nieuwe LMS aansluit bij de nieuwe Strategie, Onderwijsvisie en Ambities van Windesheim.