Praktijkonderwijs is weer mogelijk met de versoepeling van de Corona-maatregelen, maar bij mijn opleiding de Calo zorgt dit wel voor extra uitdagingen.
Net als de andere opleidingen hebben we allerlei discussies over de 1,5 meter-campus. Principiële vraagstukken (bijvoorbeeld over online toetsing) en praktische (bijvoorbeeld hoe kom je van gebouw S in A nu de tussen-ingang gesloten is).
Maar binnen de Calo hebben we nog een extra uitdaging, namelijk de sport- en beweegpraktijklessen die moeilijk online te geven zijn. Zoals turnen, judo of het aanleren van therapeutische vaardigheden waarbij fysiek begeleiden een essentieel onderdeel is. Want hoe leer je een salto aan waarbij je een medestudent moet opvangen wanneer die een inschattingsfout maakt? Het gaat om een getrainde manier van vastpakken om niet ongelukkig terecht te komen. Helpen op 1,5 meter is dan onmogelijk: de afstand die nodig is om iemand veilig te laten landen op een mat is 0 centimeter.
Bij de selectiedagen van de Calo loopt altijd alles goed af, omdat de ouderejaars die daar helpen goed geschoold zijn in het vangen. Een mooi voorbeeld van wat onze studenten leren in hun opleiding. Maar met de huidige regels hebben we geconcludeerd dat er geen turnactiviteiten tijdens de door Corona verplaatste selectiedagen plaatsvinden.
Gelukkig zijn andere dingen wel weer mogelijk op de campus. Bewegen op muziek is prima te doen met voldoende tussenruimte, zwemmen kan in banen, atletiek kan in looplijnen worden georganiseerd. Dus voor onze selectiedagen komt het goed.
Hoe zit het met ons reguliere onderwijs vóór de zomer?
Voor de herkansingen moesten we een aantal creatieve oplossingen bedenken. Studenten moeten bijvoorbeeld assessments doen waarbij het gaat om het begeleiden van een praktijksimulatie, bijvoorbeeld kinderen met adhd, autisme of oppositioneel gedrag. Normaal gesproken is het al een uitdaging om met zo’n doelgroep in een zaal te staan. Met de 1,5 meter-regel en alle hygiëneregels is dat dubbel zo lastig. Maar we zien dit vol vertrouwen tegemoet. Want ook onze studenten moeten leren omgaan met de Corona regels.
Onze gewone lessen willen we in september, ondanks de beperkingen, vol energie weer geven. Dat betekent waarschijnlijk zeer gevarieerd onderwijs. Voor de module therapeutische vaardigheden gaan we bijvoorbeeld werken in kleine groepjes studenten in een zaal, waarbij de rest van de groep thuis een opdracht krijgt. De thuisstudent kijkt mee met de les via het laptopscherm. Of we koppelen twee studenten via de camera van hun telefoons aan elkaar. De thuisblijver kijkt op zijn telefoon naar de handelingen die de student in de zaal doet en kan live ook aanwijzingen geven via zijn telefoon. Meekijken, beïnvloeden en evalueren van de therapievormen is dan live mogelijk.
Er zijn genoeg spellen te bedenken waarbij je op 1,5 meter blijft. Zoals een parachute-balspel (zie foto), waar door de parachute iedereen automatisch minimaal 1,5 meter uit elkaar blijft. Dit noemen we een ‘dwingend arrangement’.
Gelukkig kunnen veel activiteiten straks buiten plaatsvinden. In park Het Engelse Werk nabij de campus zijn outdoor activiteiten goed te doen. Spellen kunnen op de grote sportvelden achter het Greijdanuscollege naast Windesheim. Zo kunnen we voor een aantal vakken ook les geven aan grotere groepen.
Ook zullen we straks meer theorielessen online geven. Studenten kunnen bijvoorbeeld kennisclips bekijken als voorbereiding op de praktijk. En we kunnen de uren praktijk uitbreiden, zodat gespreid toch iedereen voldoende ervaring kan opdoen.
In januari 2021 kunnen we hopelijk terugkijken op een creatief en kwalitatief goed semester. Tussentijds zullen we vast nog wel bijsturen op basis van feedback en de wisselende regelgeving. Eigenlijk heb ik er nu wel zin in. De dagelijkse ‘sleur’ is verbroken, er zijn nieuwe uitdagingen en er is een groot gevoel van ‘wij doen het samen!’
Cor Niks is docent psychomotorische therapie bij de calo