Normaal gesproken zijn het alleen de eerstejaarsstudenten die tijdens de introductie moeten wennen aan het leven op de campus. Maar dit jaar verlopen de opleidingsintroducties compleet anders door de Coronamaatregelen, dus ook nieuw voor docenten, mentoren en overige studenten.
Zoals bij de opleiding Social work in Zwolle, een van de opleidingen die fysieke introductie-activiteiten op de campus bieden naast de online introductie. De vijfhonderd eerstejaars van Social work krijgen één dagdeel van kennismakingsactiviteiten op de campus, de rest van de Bruisweek gebeurt online. De eerstejaars komen, verdeeld over de dagen van de week, in groepjes van acht studenten naar een kennismakingsochtend of -middag. De 1,5 meter afstand-regel is bepalend bij alle activiteiten.
Er staat één uur gepland voor uitleg over de studie door de docent ppo (persoonlijke professionele ontwikkeling en studiebegeleiding) en twee uur voor nadere kennismaking met de groep. Het groepje leert elkaar eerst kennen via verschillende spelvormen, zoals een estafette.
Daarna kunnen ze met één van de anderen uit de groep uitgebreider praten in het ‘sociaal atelier’, waar de duo’s elkaar interviewen en tegelijkertijd een tekening van elkaar maken.
De kennismakingsactiviteiten worden begeleid door hun docent ppo en twee Bruismentoren. Tweedejaarsstudenten Judith en Esly zijn een van de Bruismentoren die de afgelopen maanden het onderdeel sociaal atelier organiseerden. Judith: “Door dit kennismakingsspel heeft elke student vandaag al één studiemaatje waar je een band mee hebt, dat is heel fijn als je elkaar verder alleen online ziet.”
Het afstand houden is voor alle studenten heel erg wennen. “Soms merk je opeens dat je zonder erbij na te denken naast iemand bent gaan staan”, zegt Esly.
Docent Loek Heida zit in het organisatiecomité van de Bruisweek/Introductieweek van Social Work. Hij ontvangt vandaag twee groepjes eerstejaars die hij komend jaar als ppo-docent gaat begeleiden. “Het was voor ons één en al improviseren met de door Corona gegeven situatie: een ppo-groep bestaat uit zestien studenten. Maar omdat er vanwege de afstand-regel maar acht in een leslokaal mogen, hebben we ze opgesplitst in twee groepjes van acht. Zij werken komend semester één dagdeel per week samen aan opdrachten. De online studiebegeleiding via Teams gebeurt wel met alle zestien tegelijk. En de online lessen gaan vanaf volgende week van start in de complete klassen van 32 studenten. Het zal dus even duren voordat alle eerstejaars van een klas elkaar beter kennen.”
Ook voor de tweedejaars van social work gebeurt bijna al het onderwijs de komende maanden digitaal. En de derde- en vierdejaarsstudenten komen komende maanden zelfs helemaal niet op de campus. Heida: “Ik ben iemand die mijn studenten graag in de ogen kijkt en weet hoe ze zich voelen. Dat kan nu bijna niet meer. Gelukkig hebben we afgelopen voorjaar veel ervaring opgedaan met online lesgeven en beeldbellen, dat is een uitkomst als je een student toch even één-op-één wilt spreken.”
Heida ervaart de introweek met gemengde gevoelens. “Van de ene kant ben ik heel blij, ik voel me soms zelfs ontroerd dat we eindelijk weer studenten op de campus mogen ontvangen. Van de andere kant voelt dit als een surrogaat-introweek vergeleken met de andere jaren. Dan lopen eerstejaars drie dagen lang ongedwongen door Windesheim, de introductiecamping en de feestelijke binnenstad. Dat zou je deze eerstejaars eigenlijk ook gunnen.”
Ook social work-docent Ellen van de Maat is heel blij dat er eindelijk weer echte ontmoetingen met studenten en collega’s mogelijk zijn, na vijf maanden thuiswerken. “We gaan er alles aan doen om het online onderwijs zo leuk mogelijk te maken. Op dit moment zijn we bezig om het eerstejaars theorievak Mens & Gedrag in een onlineformat te gieten. En dan wel zó dat het voor studenten zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk is.”
Van der Maats voornaamste uitdaging daarbij is: hoe houd ik een groep van vijfhonderd eerstejaars geboeid, aangehaakt en betrokken? “We zijn kennisclips aan het opnemen en aan het brainstormen over allerlei werkvormen voor de online omgeving en de online meetings. We denken aan bijvoorbeeld Spotify-playlists passend bij psychologiethema’s, in online klassen random de camera aan laten zetten voor een online wave, of studenten filmpjes laten maken van @home psychologische experimentjes.”