De gemeente Zwolle heeft vanwege de Coronamaatregelen een tijdelijk fietsverbod ingesteld voor de Lünentunnel. Fietsers kunnen ’s ochtends alleen lopend met de fiets aan de hand door het tunneltje.
Er staan omleidingsborden zodat fietsers via de Parallelweg naar de campus kunnen rijden. Maar de Lünentunnel is de kortste route voor langzaam verkeer tussen station en Windesheim. Fietsers die toch door het tunneltje willen, worden gemaand om vóór de doorgang af te stappen en er lopend doorheen te gaan. De maatregel zorgt ervoor dat voetgangers en fietsers 1,5 meter ook bij drukte afstand van elkaar kunnen houden in de tunnel.
Maar de eerste dagen van het fietsverbod blijkt dat veel fietsers de afstap-borden negeren en in volle vaart op de tunnel inrijden. De verkeersregelaars die sinds gisteren bij de ingangen van de tunnel staan, worden bestookt met vragen en opmerkingen.
Want voor de fietsers aan de noordzijde is niet meteen duidelijk waarom ze moeten afstappen. Aan de zijde van Zwolle-zuid is dat beter te zien. Fietsers en ook voetgangers richting station moeten de rechterbaan van het fietspad gebruiken, terwijl links en rechts van hen fietsers en voetgangers tegemoetkomen. Alleen als iedereen loopt is het mogelijk om voldoende afstand te bewaren.
Rond 9 uur loopt de tunnel zó vol dat er af en toe bijna chaos ontstaat, als mensen elkaar inhalen en daardoor tegen tegenliggers op lopen. De verkeersregelaars hebben vooral de handen vol aan de fietsers op weg naar Greijdanus, omdat de scholieren in grote groepen tegelijk aankomen en de stopsignalen over het hoofd zien.
Een paar uur later, als er nauwelijks verkeer door de tunnel gaat, lijkt er geen noodzaak meer om fietsers te laten afstappen. Maar de verkeersregelaars hebben opdracht om tot 12 uur door te gaan. Ook voetgangers richting station blijven ze manen om niet het voetpad maar de rechterzijde van het fietspad te gebruiken, zelfs als de tunnel leeg lijkt. Ze blijven geduldig uitleg geven aan niet-begrijpende weggebruikers: de mogelijkheid blijft bestaan dat je in de tunnel toch onverwacht op tegenliggers stuit.
Hoe lang het fietsverbod blijft gelden is niet duidelijk. De gemeente heeft het ingesteld omdat de route tijdens de eerste weken van het studiejaar altijd overvol is. Maar omdat op Windesheim nu vooral online lessen worden gegeven, zal de drukte in de tunnel waarschijnlijk meevallen.
Fietsers te laten afstappen om bij drukte in de tunnel anderhalve meter afstand te kunnen houden lijkt een hele verstandige maatregel waarvan iedereen het nut wel in zal zien.
Met de 80% online en 20% fysiek regel van Windesheim is traffic naar Windesheim minimaal. Het grootste gedeelte van de tijd lopen er maar een paar mensen door de tunnel. Als er maar een paar mensen in de tunnel lopen is de zin van de maatregel volstrekt niet uit te leggen aan de fietsers die moeten afstappen. Een beetje meer verantwoordelijkheid en regelvrijheid voor de verkeersregelaars zodat ze naar eigen inzicht in de drukte in de tunnel mogen besluiten of men fietsend 1,5 mtr afstand kan houden zou al wonderen doen.
Van zo’n een dimensionale maatregel wordt niemand gelukkig.