‘Ik heb twee weken niets gedaan’ (Studenten over hybride onderwijs 1/3)

Eén dag(deel) colleges op Windesheim, de rest van de week online les vanuit huis. Hoe bevalt studenten deze nieuwe manier van studeren en waar lopen ze tegenaan?

Manuel Zuurman, derdejaars hbo-ict: “Voor mij werk dit ‘hybride onderwijs’ best wel goed. Het is vooral veel huiswerk maken, zelfstudie dus. En de tentamenperiode straks? Ik denk niet dat mijn studie en het onderwijs in het algemeen veel te lijden hebben onder de manier waarop het nu verloopt. Dus dat zie ik helemaal goed komen.

Ik heb bijna geen lessen op Windesheim, één dagdeel op vrijdag. Dan komt er elk uur een andere docent naar ons lokaal en dan kunnen we vragen stellen over de stof of de opdrachten waar we aan werken. Het is dus meer een vragenuurtje dan een college. Eerlijk gezegd ga ik daar niet zo vaak naartoe, ik heb over het algemeen niet zo veel vragen. De rest van de week heb ik online les vanuit huis, per vak één online theoriecollege per week.

Ongeschreven regel

Mijn aandacht erbij houden tijdens online colleges gaat redelijk goed, maar dat was wel even wennen. De ongeschreven regel is dat je je camera aanhoudt, uit beleefdheid voor de docent, zodat hij niet tegen ‘niemand’ zit te praten. Dat versterkt ook meteen het klasgevoel en werkt dus wel motiverend.

Verder ben ik nooit de meest sociale van de klas geweest. Ik kletste op school voor en na de colleges wel eens wat met studiegenoten, maar nee, ik heb er weinig last van dat het onderwijs zich voor een heel groot deel nu online afspeelt.

Gestopt met studie

Ik ken overigens wel studenten die echt moeite hebben om geconcentreerd te blijven. Een huisgenoot van mij studeerde bijvoorbeeld Verpleegkunde hier op Windesheim. Maar ze vond het moeilijk om om te gaan met de hele coronasituatie en alle veranderingen. Uiteindelijk heeft ze mede daarom de keuze gemaakt om te stoppen met haar opleiding. Dat vind ik wel sneu voor haar. En in mijn klas zijn er ongetwijfeld ook medestudenten die het er moeilijk mee hebben.

Maar qua onderwijs gaat het nu in ieder geval al een heel stuk beter dan in de begin van de coronaperiode, zeg maar vanaf eind maart tot de zomervakantie. Toen hadden we nauwelijks online theoriecolleges, alleen vragenuurtjes. De theorie moest je zelf maar doorlezen.

Stroeve communicatie

Daar had ik het toen wel moeilijk mee ja. Het was erg wennen en er kwam opeens heel veel op me af. Mijn stage in het vierde blok heb ik bijvoorbeeld helemaal vanuit huis moeten doen. Ik had een goede plek geregeld bij een ict-bedrijf in Hengelo, daar kon ik aan het werk met een mooie opdracht.

Het leek vooraf niet heel ingewikkeld maar dat werd het wel, doordat ik thuis zat. De communicatie met collega’s daar liep bijvoorbeeld stroef. Voor elk klein dingetje dat ik wilde vragen of overleggen moest ik een afspraak inplannen. Normaal ga je elke dag samen aan de slag, nu moest ik het in mijn eentje doen, vanuit huis.

Problemen met motivatie

Daardoor heb ik zeker tijdens de beginperiode van mijn stage problemen gehad met mijn motivatie. Ik was het overzicht kwijt en ik wist gewoon niet zo goed wat ik moest doen en wat er van mij werd verwacht. Mijn reactie daarop was dat ik helemaal stil viel; ik heb de eerste twee weken niets gedaan.

Misschien doe ik daarom nu juist wel extra mijn best om te voorkomen dat ik weer stil val. De eerste twee jaren van mijn studie gingen goed, dus het zou zonde zijn om het nu te laten mislukken. Corona krijgt mij niet klein.

Dun lijntje

Al denk ik wel dat de normale manier van lesgeven het beste werkt voor mij. Het voelt toch af en toe alsof ik mijn best moet doen om het hoofd boven water te houden. Motivatie is bij mij een dun lijntje, het loopt nu goed maar als ik even wat achter zou komen te lopen, dan kan ik zo maar weer helemaal stil vallen.

Werkplek in gebouw T

Daarom heb ik deze werkplek hier in het T-gebouw ook gereserveerd, meteen voor de hele periode. Thuis werk ik toch minder goed. Hier op Windesheim is minder afleiding. Moeilijk uit te leggen hoe dat werk, het komt gewoon door ‘het op school zijn’. Misschien de sfeer, dit is school dus als ik hier ben, ben ik ook echt aan het werk. Zijn trouwens weinig studiegenoten die dit ook doen. Kijk maar om je heen, er zit niemand anders, ik ben nu de enige hier.

Lees ook:

‘Wij moeten gelijk een mondkapje op’ (Studenten over hybride onderwijs 2/3)

‘Tijdens online les ben ik sneller afgeleid’ (Studenten over hybride onderwijs 3/3)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *