‘Wij moeten gelijk een mondkapje op’ (Studenten over hybride onderwijs 2/3)

Eén dag(deel) colleges op Windesheim, de rest van de week online les vanuit huis. Hoe bevalt studenten deze nieuwe manier van studeren en waar lopen ze tegenaan?


Esmee Heddema, tweedejaars HBO-Verpleegkunde: “Voor mij is het niet erg dat ik grotendeels vanuit huis moet studeren, want ik leer best wel makkelijk. Toen de lockdown inging en we niet meer naar school mochten, hebben mijn schoolresultaten hier dan ook niet onder geleden. Ik heb geen moeite met het vinden van discipline en kan daardoor ook thuis goed werken. Op het moment mag ik twee uur per week fysiek naar school en volg ik de rest van mijn studie thuis.

Oefenen

Als verpleegkunde studenten hebben we twee uur fysiek les op school. We krijgen dan technische vaardigheden. Tijdens deze lessen moeten we handelingen leren en oefenen op poppen. Aangezien wij dit samen moeten doen staan we dus dichtbij elkaar aan een bed. Aan het begin van de les moeten we onze handen desinfecteren en een mondkapje opzetten, die vervolgens de hele les op moet blijven. Alles wordt voor en na onze les grondig schoongemaakt. Door corona is onze klas kleiner geworden. We hebben maar met acht mensen tegelijk fysiek onderwijs.

Onpersoonlijker

Het onderwijs is nu een stuk onpersoonlijker geworden, waardoor communicatie met je klasgenoten soms moeilijk verloopt. Qua inhoud vind ik het onderwijs niet echt heel erg veranderd. Ik heb soms juist het idee dat docenten meer hun best doen voor een les, aangezien online les soms een stuk lastiger kan zijn dan fysiek onderwijs. Wel heb ik het gevoel dat we meer lesopdrachten hebben gekregen sinds de online lessen, wat ervoor zorgt dat ik een stuk langer bezig ben met school dan voorheen.

Minder overzicht

Aangezien er nu zoveel opdrachten, presentaties en deadlines zijn heb ik dit jaar voor het eerst een agenda ingeslagen. Zo kan ik voor elke week goed bijhouden wat ik moet inleveren en welke opdrachten ik moet maken voor de online lessen. Ik merk dat dit mij helpt, aangezien het voor mij allemaal een stuk minder overzichtelijk is geworden sinds we alle lessen vanuit huis kregen. Ik denk dat dit komt doordat je niet echt meer in de vaste structuur van school zit.
Ik heb niet echt een werkplek gecreëerd. Meestal ga ik aan de eettafel zitten, maar wanneer ik een les heb waarin ik veel moet praten dan verhuis ik naar mijn kamer. Ik vind het zelf wel fijn om wat reuring om me heen te hebben, want zo kan ik af en toe met iemand kletsen of even iets anders pakken. Dit werkt beter voor me dan in mijn eentje op mijn kamer zitten. Ik merk dat ik dan juist erg snel afgeleid raak.

Verkeerde interpretatie

Het contact met de docenten is wel echt lastiger dan voor corona. Via Teams kun je makkelijk en snel een vraag stellen aan je docent. De meeste docenten doen wel echt hun best om online te zijn en antwoorden te kunnen geven. Het lastige aan je vragen online stellen is dat ze soms verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd, waardoor de communicatie stroever verloopt dan wanneer je fysiek met een docent in gesprek kan gaan.

Vervangende opdracht

De regel die eigenlijk geldt tijdens alle online lessen bij alle docenten, is dat je de camera aanzet wanneer je aan het woord bent. Meestal wordt dit ook wel gedaan, want anders kijkt een docent tegen een zwart scherm wanneer hij of zij praat. Verder moeten we elke les aanwezig zijn en mogen we maar één online les missen. Als dit gebeurt moeten we een vervangende opdracht maken.

Niet voor iedereen geschikt

Veel van mijn klasgenoten lukt het niet om thuis de focus te vinden. Daardoor gaat het studeren vanuit huis voor hen een stuk minder goed dan voorheen. Voor mij is het geen groot probleem dat we dit jaar op een heel andere manier moeten studeren. Wel maak ik me druk om de binding in mijn klas. Doordat je elkaar veel minder ziet wordt deze binding een stuk minder hecht. Dit is voor mij het grootste nadeel van de huidige situatie.

Lees ook:

‘Ik heb twee weken niets gedaan’ (Studenten over hybride onderwijs 1/3)

‘Tijdens online les ben ik sneller afgeleid’ (Studenten over hybride onderwijs 3/3)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *