Hygiëne is in deze tijden extra belangrijk en de schoonmakers op Windesheim spelen daar een belangrijke rol in. Maar, zo zeggen Mara Averdonk van schoonmaakbedrijf Hago en facilitair adviseur Jens van Stralen: “Een propere campus is een taak van ons allemaal.”
Windesheim en Hago, verantwoordelijk voor de schoonmaak op de campus, zaten de afgelopen maanden vaak om tafel om afspraken aan te scherpen en aan te passen aan de veranderde situatie. Averdonk: “Tijdens deze coronacrisis is het werk totaal anders dan normaal. Waar we voorheen de focus legden op resultaatgerichte schoonmaak gaat deze nu naar inspanningsgerichte schoonmaak, dat is gebaseerd op het aantal mensen dat per dag op de campus aanwezig is.”
Deurklinken en lichtknopjes
Bij een resultaatgerichte schoonmaak gaat het om de taken die nodig zijn om het gewenste schoonmaakdoel te halen, bijvoorbeeld dat de toiletten per dag een aantal keer worden schoongemaakt en dat lokalen niet stoffig zijn. Het draait om het totaalplaatje van een schone en nette campus. Bij een inspanningsgerichte schoonmaak is de taak zélf juist net zo belangrijk. Taken worden uitvoeriger vastgelegd in een werkplan en er wordt intensiever gekeken welke schoonmaaktaken op dat moment het beste passen.
Wat is er dan anders in het werk? “Mede door de richtlijnen van het RIVM is er nu meer aandacht voor de schoonmaak van contactpunten zoals deurklinken, leuningen van trappen, afstandsbedieningen en lichtschakelaars”, legt Averdonk uit. “Het doel is preventief werken. Dus uit voorzorg doen we meerdere rondes, zodat de kans op verspreiding van het virus zo klein mogelijk is. Er zijn nu bijvoorbeeld ook minder sanitaire voorzieningen open in verband met de 1,5 meter-regel, daardoor blijft er meer tijd over om aandacht te schenken aan deze contactpunten.”
Andere kijk op werk
Een nieuwe focus staat volgens Averdonk ook gelijk aan meer maatwerk. Het ene gebouw wordt, ook in coronatijd, nou eenmaal meer gebruikt dan het andere. Dat zorgt ook voor een andere werkverdeling. “In het begin vonden we het wel spannend. De schoonmakers voelden de verantwoordelijkheid dat de veiligheid van hygiëne in hun handen lag. Maar er waren ook schoonmakers die wat twijfels hadden, of bang waren om aan het werk te gaan uit angst om zelf besmet te raken. Er zijn schoonmakers die van andere medewerkers vervelende vragen of opmerkingen kregen: dat ze nu ineens veel minder te doen hebben door het minimale aantal mensen op de campus. Maar dat is absoluut niet het geval.”
Taak van iedereen
Voor de zomer hebben Windesheim en Hago het rapport Schoon & Veilig opgesteld, waarin staat dat de verantwoordelijkheid van een schone campus bij ‘ons allemaal ligt’, dus nadrukkelijk ook bij studenten, docenten en medewerkers. Naast het preventief werken van de schoonmakers is het nu ook aan de medewerkers en studenten de taak om hun werk- of studieplek hygiënisch te houden.
Jens van Stralen, facilitair adviseur van Windesheim, kijkt wat daar voor nodig is: “Wij doen ons best om op zo veel mogelijk plekken desinfectiemiddelen te faciliteren. Bij de ingangen hangen desinfectiepompjes. In ieder lokaal en pantry liggen hygiëne-doekjes klaar en staan desinfectiegels. Maar wat ik zie is dat hier bijzonder weinig gebruik van wordt gemaakt. Te weinig in mijn ogen.”
Nog geen vijftienhonderd
Hoe ziet hij dat? “Door het aantal bestellingen. We hebben berekend hoeveel desinfectiemateriaal er nodig is als iedere ruimte een aantal keer per dag wordt schoongemaakt door docenten of studenten. De middelen zijn er maar het gebruik blijft erg achter.”
Zou dat ook kunnen komen door het kleine aantal aanwezigen op de campus? Van Stralen: “Waarschijnlijk. De afdeling ICT heeft een toepassing ontwikkeld waarbij ze via het aantal WiFi-punten kunnen zien hoe veel mensen er op de campus zijn. Dat zijn er soms nog geen vijftienhonderd.” Averdonk: “Het klinkt heel basaal maar het begint al bij persoonlijke hygiëne. Het is voor ons moeilijk haalbaar om na élke les het lokaal volledig schoon te maken. Docenten en studenten vergeten dat zij zelf ook een rol hebben om de campus schoon en veilig te houden.”
Sinds een paar jaar huurt Windesheim het onafhankelijk adviesbureau Inkada in om de maandelijkse schoonmaakdoelen te checken. “De resultaten zijn tot nu toe altijd goed geweest”, zegt Van Stralen. “Maar we moeten er wel met zijn állen aan blijven werken om Windesheim schoon te houden. Die verantwoordelijkheid ligt bij de schoonmakers, maar ook bij onszelf.”
Tekst: Reinhilde van Aalderen
Foto: Jasper van Overbeek
Interessant om te lezen hoe de coronacrisis invloed heeft gehad om schoonmaakbedrijven. Na de crisis zullen we veel van dit soort hygiene maatregelen blijven gebruiken. Hopelijk krijgen schoonmakers ook meer waardering voor hun werk.