Naar aanleiding van mijn vorige column heb ik veel reacties gehad. Ik kreeg zelfs de vraag of ik geen directeur van Windesheim wilde worden. Voorlopig niet dames en heren, maar wie weet… Toch ging ik door deze vraag nadenken over welke uitgangspunten en principes ik zou hanteren als ik het eventueel wél zou zijn. Daarbij is het bijna 2021 en dus de tijd van de goede voornemens. Hierbij een selectie van suggesties over hoe het ook zou kunnen in het hoger onderwijs. Noem ze ‘21-st century ideas’. Wie de schoen past…
- Docenten moeten de naam van hun studenten kennen: deze vuistregel bepaalt de grootte van een opleiding.
- Alle managers die onderwijsinhoudelijk iets te zeggen hebben geven zelf ook onderwijs: Als onze minister-president dat kan, dan is er geen enkel excuus voor onderwijsmanagers om niet ook voor de klas te staan. Dat houdt ze met de benen op de grond, in plaats van met het hoofd in de wolken!
- Keiharde lobby voor de studiebeurs als gift: De investering in een hoogopgeleide beroepsbevolking komt de hele maatschappij ten goede en mag geen individueel financieel risico zijn dat de kapitaalsongelijkheid in de wereld versterkt.
- Onderwijsvernieuwing begint van onderen, niet van boven: een duurzame evolutie van goed onderwijs door de mensen die er het meest van af weten, studenten en docenten dus, in plaats van bovenaf opgelegde ‘revoluties’.
- Samenhangende curricula met een degelijke kennisbasis: het idee dat iedere student zijn eigen individuele leerweg bij elkaar sprokkelt, je kennis kunt ‘opzoeken’ en er geen opleidingen meer nodig zijn omdat er binnenkort ‘geen beroepen’ meer bestaan komt regelrecht uit de postmoderne, neoliberale bijbel en is een ernstige misvatting.
- Vorming en ontmoeting zijn weer centrale waarden: in deze tijden van ‘bubbels’ en youtube-algoritmen moet echt menselijk contact tussen studenten en docent en studenten onderling de norm zijn, geen kostenpost. Geen vluchtig, calculerend contact, maar een duurzame verbinding waarin het soms best mag schuren. De hogeschool als vormingsinstituut door intellectuele en morele ontwikkeling is belangrijker dan ooit tevoren.
Ik wens jullie allen een voorspoedig 2021.