Een feestje moet het worden, de Onderwijsweek, zegt collegevoorzitter Henk Hagoort in zijn live openingstoespraak vanuit het Auditorium. ‘Ook al nodigen de huidige omstandigheden daar niet echt toe uit’. Een kwartiertje daarvoor zijn de bezoekende docenten en medewerkers achter hun pc’s en laptops al helemaal in de feeststemming gekomen, via een optreden van de Trommelende Vuilnismannen.
De onderwijsweek staat bol van de workshops over onderwijs, waarin veelal wordt nagedacht over de Strategische Koers. De afgelopen maanden waren de opleidingen druk met omschrijvingen in de vorm van leeruitkomsten, en de komende tijd gaan docenten aan de slag om op basis daarvan het curriculum te vernieuwen. ‘Dat moet een feest van de inhoud worden. En daar zullen we met z’n allen ook ruim de tijd voor nemen’, zo belooft Hagoort. Om er aan toe te voegen dat de standaardisering van de processen soms schuurt met de zelfstandigheid van docenten, maar dat mag het feestje niet drukken.
Moderne technologie
Na de opening is het tijd voor het webinar van innovatie-expert Deborah Nas. Actueler kan haar onderwerp, moderne (‘disruptieve’) technologieën, niet zijn. Nas bekijkt de technologische ontwikkelingen met een helicopterview en maakt duidelijk dat nieuwe media in hun begintijd altijd met argusogen bekeken worden maar uiteindelijk omarmd door de generatie studenten die ermee opgroeit (Klik onderaan dit artikel voor het verslag van het webinar van Deborah Nas).
Het is wel even wennen, zo’n onderwijsweek zonder volle collegezalen, zonder hapjes en drankjes of bijkletsen met collega’s. De online deelnemers uit Zwolle en Almere komen de onderwijsweek binnen via een ‘Digitaal Plein’, waarop een gestileerde plattegrond van de Zwolse campus te herkennen is. Door te klikken op locaties in digitale gebouwen komen ze bij de verschillende activiteiten terecht.
Als ze het Live Podium verlaten kunnen ze een gevarieerd aanbod op het digitale plein te bekijken. Zoals een digitale Coffee Corner, waar bezoekers in kleine groepjes collega’s kunnen ontmoeten, een Kunst & Inspiratie-hoek waar gedichten, kunst en inspirende onderwijsvideo’s te zien zijn en een Fit & Vitaal locatie, waar bezoekers mee kunnen doen met stoelyoga of een full body workout. De dagafsluiting op het Live Podium is een talkshow van Studio Windesheim waarin Jasper Allema en Manon Schrijnemaekers gasten van binnen en buiten Windesheim ontvangen, een muzikaal optreden van Hans van der Werf en een gesproken column van Özcan Akyol.
Webinars
Maar de hoofdmoot van de Onderwijsweek vormen de tientallen workshops en webinars waarvoor de bezoekers zich hebben ingeschreven. Zoals die van Anne Velema ‘Online en offline boeien en binden’, waarin de HRM-docent diverse sprekers- en presentatietechnieken onder de loep neemt. Velema staat stil bij inspirerende sprekers als Barack Obama, Martin Luther King enn Erik Scherder. ‘Spreken met publiek doe je met je hoofd én met je hart,’ aldus Velema.
Actueel in het kader van de strategische koers is de workshop van G&W-docent Carine Aalbers: ‘Differentiëren met dezelfde leeruitkomsten: een praktijkverhaal’. Aalbers legt uit hoe je compleet verschillende doelgroepen toch kan leiden naar dezelfde leeruitkomsten. Met als voorbeeld de AD Sociaal werk in de Zorg, die zowel een deeltijd- als een voltijdopleiding heeft.
Een workshop die bezoekers uit verschillende hoeken trekt is ‘Studentbegeleiding van morgen voor de student van vandaag’. De strategische koers verlegt het accent naar de eigen regie van de student en dat vraagt méér van de SB-begeleiding, aldus coördinator SB-ambassadeurs Elske Siemonsma. De bezoekers van de workshop hebben veel vragen over de nieuwe mogelijkheden die ontstaan, vooral nu het online onderwijs in een stroomversnelling is geraakt.
Lees hier het verslag van de workshop ‘Studentbegeleiding van morgen voor de student van vandaag’
Lees hier het verslag van het webinar van Deborah Nas
Bekijk hier het album met meer foto’s van de Onderwijsweek op Facebookpagina WIN