Deborah Nas was 25 januari de eerste spreker van de Windesheim Onderwijsweek. Nas gaf een online webinar over digitale innovaties en radicale veranderingen op het gebied van leren en lesgeven. Welke impact heeft technologie op professionals en toekomstige beroepen?
Professor en ondernemer Deborah Nas begon met te vertellen over haar kinderen, waarvan er één volledig op gaat in alle moderne technologieën. Zo zeer dat zelfs zij daar wel eens moeite mee heeft. Maar dat gevoel van ongemak hoort erbij. Alles waarmee we in onze jeugd kennismaken, blijft ons vertrouwd maar wanneer we ouder worden, worden innovaties steeds vaker als ‘verkeerd’ en ‘slecht’ ervaren.
Dat was eeuwen geleden al zo (het schrift, het boek, de krant: ze werden bij de introductie allemaal ‘gevaarlijk’ genoemd) en dat gebeurt nog steeds: ‘We beoordelen nieuwe technologieën altijd met een oude bril’.
Google Glass
Maar de ontwikkelingen gaan snel. We hebben, stelde ze, simpelweg geen idee met welke nieuwe technologieën studenten straks te maken krijgen. Vervolgens kwam ze (desondanks) met een overzicht van aanstormende innovaties, van 3D printing, via Artificial Intelligence naar Google Glass, en ‘het algoritme als dokter’.
De ontwikkelingen kunnen heel snel gaan, zo heeft de coronacrisis laten zien. Het onderwijs moest afgelopen jaar een totale switch maken naar digitaal onderwijs, en alhoewel iedereen nu nog wat zit te klungelen met Zoom en Teams, zijn er daardoor wél allerlei ontwikkelingen in gang gezet die dat digitale onderwijs vergemakkelijken. Ook daarvan liet ze een paar voorbeelden zien.
Diploma
Wat de gevolgen voor het hoger onderwijs betreft wees Nas op de trend dat bedrijven steeds minder waarde hechten aan een diploma maar zoeken naar individuele potentie. En dat er ook steeds meer tools komen om die potentie te meten. Elon Musks hackathons, waarbij iedereen mag meedoen om zijn talenten te tonen, zijn hier het grote voorbeeld. Het hoger onderwijs zou in dezelfde richting moeten denken, en deze tools moeten gaan gebruiken.
Nas riep de docenten op om ook anders naar uitvallers te kijken: die kiezen misschien gewoon voor een ander pad naar succes.
Vraagtekens
Daarbij plaatste ze ook vraagtekens bij het concept Leven Lang Leren. Je verder ontwikkelen kan straks altijd en overal. En alsof dat niet voldoende was, zette Nas ook vraagtekens bij de kern van de Strategische Koers. Het aanbod flexibiliseren en afstemmen op de behoefte van de student was achterhaald, te beperkt. Het aanbod waar studenten straks gebruik van kunnen maken, reikt veel verder.
Tot slot wees Nas er nog op dat docenten momenteel in zeer interessante tijden leven: de coronacrisis vormt in haar ogen een ‘ideale experimenteerperiode’.
Lees ook het verslag Onderwijsweek: ‘feest van de inhoud’