De Strategische Koers moet studenten allerlei voordelen bieden. Maar Mario van Mal, vierdejaars student psychomotorische therapie op Windesheim, vraagt zich af of ze überhaupt weten wat er op hen afkomt.
De Strategische Koers belooft dat alle studenten meer vrijheid krijgen bij het invullen van hun studie. Dat klinkt aantrekkelijk…
‘Ik denk dat het voor- en nadelen heeft. Ik ben benieuwd welke studenten in zo’n systeem zullen floreren en welke niet. In eerste instantie klinkt het aantrekkelijk. Je krijgt als student mogelijkheden die nu nog niet mogelijk zijn. Er zijn vast studenten die onderdelen uit verschillende studies willen combineren maar…’
Jij had die behoefte niet?
‘Binnen onze studie kun je dankzij de profilering, minor en stages al je eigen keuzes maken. Maar ik heb de indruk dat de meeste PMT-studenten vooral worstelen met de vraag ‘wat zal ik nou eens gaan kiezen?’. Profilering en de minor is natuurlijk bedoelt als vrije keuze maar wordt het door studenten ook zo ervaren? Het heeft voor hen meer iets van: ‘Je moet iets kiezen om je profilering punten te halen’.
‘Ik vind de keuzevrijheid van profileringspunt leuk maar het invullen van profileringcontracten en regelen van handtekening hoeft voor mij echt niet… ik begrijp dat het goed vastgelegd moet worden, maar het is extra werk wat je niet bij andere vakken moet doen.’
Waren er de afgelopen vier jaar vakken waarvan je denkt: als ik de keuze had gehad, had ik die niet gedaan…
‘Het eerste wat dan in me opkomt is onderzoek. Dat krijgen we vanaf het eerste jaar en je snapt het belang er ook wel van – het bereid je in elk geval voor op je scriptie. Maar het was voor mij toch een vak van ‘je moet het nu eenmaal doen’.
Zie je na vier jaar studie het belang ervan in?
‘Hmm… ik snap dat het zinvol is voor het onderbouwen en de redenen achter mijn beroep. Zodat ook anderen begrijpen en overtuigd zijn van wat je aan het doen bent.’
Als studenten volledig de regie krijgen, kunnen ze dergelijke “twijfelachtige” vakken misschien laten vallen…
‘Ja’ tenminste ‘het is maar wat je met regie bedoelt. Regie is een kernwoord in de Strategische Koers maar dan moet ook helemaal duidelijk zijn wat daarmee wordt bedoeld. Wat verstaat een student eronder? Wat verstaat de docent eronder? Eigenlijk zou je eerst een groot onderzoek moeten doen, zoals dat Persona’s-onderzoek in 2019, om vast te stellen wat regie voor individuele studenten betekent. Vervolgens kun je beslissen op welk niveau je groepen onderscheidt die aan “regie” dezelfde betekenis hechten. Welke groep wil volledige keuzevrijheid? Hoeveel willen helemaal geen “eigen regie”? Want daarvan zijn er ook vast heel veel. Word je verplicht keuzes te maken dan is het geen eigen regie meer, toch?’
Weten studenten eigenlijk wel wat er de Strategische Koers inhoudt?
‘Ik denk dat het onderwerp zó breed en zó vaag is dat je je daar als student niet gauw mee bezig zal houden – tenzij je in de CMR of in een deelraad zit. Ik hoorde er eigenlijk pas voor het eerst over toen ik in de CMR kwam. Het bedenken, de uitwerking en de planning van de Strategische Koers gebeuren allemaal buiten de studenten om. Althans, ik zou niet weten wanneer studenten hier wérkelijk bij betrokken zijn. Natuurlijk zijn er commissies en dergelijke waarin een paar studenten zitten, maar dat is een heel klein aantal van steeds weer dezelfde studenten. Dat lost het probleem niet op.’
Eigenlijk is dit zó ingrijpend dat alle studenten hiervan goed op de hoogte zouden moeten zijn en er liefst ook bij betrokken zijn…
‘Ja. Want uiteindelijk gaat het om de studenten en de docenten. Die moeten het ondergaan, en uitvoeren. Over een paar jaar kunnen we niet meer terug. En iedereen wil dat het een succes wordt. Dus is het uitermate belangrijk dat een grote groep studenten hierbij betrokken wordt.’ (MH)
Hear Hear!
Mooi, reactie van een student. Hopelijk gaan meer studenten reageren en dan niet degenen die al in raden zitten. Maar dat blijkt telkens lastig. Maar, het idee studenten betrekken ben ik altijd voorstander van. Dan de keuzestress die er nu al is. In mijn optiek hoeft die niet meer te worden; je hoeft niet meer te kiezen dan dat je nu al doet, het kan. En er zijn nu ook studenten die buiten de boot vallen, die juist wel meer ruimte hadden willen krijgen. Ik snap dat houden bij het oude niet zo goed. Elk systeem heeft z’n voor en nadelen. En kijk ook eens buiten Windesheim wat daar gebeurt, welke vragen daar leven bv. in het kader van Leven lang ontwikkelen. Daar sluit flexibilisering beter bij aan.