Een werkgroep van Windesheimstudenten nam het onderwijs tijdens de lockdown van de afgelopen voorjaar onder de loep. Één van hun suggesties om de online-lessen te verbeteren is om tijdens het Teams-onderwijs de klas vaker op te splitsen in breakout groepen.
De werkgroep, genaamd What Now, is onderdeel van Windesheims studenten-denktank Get Involved. Ze nam als uitgangspunt de op Windesheim meest genoemde problemen in coronatijd. “Voor studenten waren dat met name eenzaamheid, motivatie, werkdruk en de gevoelsmatige tegenvallende leskwaliteit”, vertelt werkgroepleider Robin Verbeek, student lerarenopleiding Engels. De werkgroep ging op zoek naar verbetermogelijkheden voor het online onderwijs.
Colleges opnemen
De belangrijkste suggestie is dat docenten hun colleges van te voren op kunnen nemen, zelf of in het Mediacentrum. Robin: “Dat kan de kwaliteit van de lessen verbeteren en studenten kunnen dan de colleges op elk moment terugkijken. Dit kan de werkdruk verlagen voor docenten, omdat ze dat college dan nog maar één keer hoeven te geven
Een andere suggestie van de werkgroep is, dat docenten de bijeenkomsten in Teams kunnen opsplitsen in breakout groepen tijdens de les. “Discussiëren in een kleine groep werkt veel beter. En tegelijkertijd leren de klasgenoten elkaar daardoor beter kennen en voelen ze zich minder eenzaam.”
Kahoot
Tenslotte oppert de werkgroep om tools efficiënt in te zetten tijdens de lessen, aldus Robin. “Er zijn volop tools die gebruikt kunnen worden naast Microsoft Teams zelf, die van de les een succes kunnen maken. Zoals Kahoot, Mentimeter en YouTube.”
Iedere tool heeft zijn eigen insteek en uitwerking. “Het is daarom belangrijk om tools efficiënt en op het juiste moment in te zetten en te variëren tussen tools. Het direct gebruik kunnen maken van nieuw opgedane kennis in een quiz of een leeractiviteit, geeft de student bijvoorbeeld de mogelijkheid om deze sneller te absorberen, te integreren en te erkennen.”