Paulien van den Burg: Toetsen

Uiteraard is de EK-voetbalpoule opgestart onder een deel van mijn collega’s. De eerste uitslagen zijn binnen en laten direct zien dat deskundigheid en inzicht niet altijd tot de beste resultaten leiden.
Collega’s die spelers en spel van deze en gene zijde kunnen beschrijven en analyseren bungelen onderaan de lijst.
En bovenaan prijken de namen van twee docenten, waarvan één zijn succes verklaarde met de uitspraak dat een aap ook beter belegt dan een CEO van een bank en de ander opgewekt vertelde dat ze ‘maar wat gedaan had’ en ‘eigenlijk nog steeds niet wist wat buitenspel was’.
De nederlaag compleet.

Magere voldoende

Zo ook in mijn klas. Sommige studenten maken trouw wekelijks de voorgeschreven opdrachten, verdiepen zich in de leerstof en zijn drie dagen voor de toets klaar, met als oogst een magere voldoende.
En dan zijn er studenten die uitstellen tot het laatste moment, bekennen dat ze de colleges hebben overgeslagen, de avond van te voren aan het schrijven zijn geslagen en een dikke acht binnenslepen.

Waarmee ik maar wil zeggen dat een resultaat niet altijd de achterliggende deskundigheid aan de oppervlakte brengt.
Om de onderwijskundige Dressel te quoten: ‘Een cijfer is een inadequaat verslag van een onnauwkeurig oordeel door een bevooroordeelde en grillige beoordelaar, die een oordeel velt over de mate waarin een leerling een ongedefinieerd niveau heeft bereikt in het zich eigen maken van een niet van te voren afgebakend deel van een aspecifiek onderwerp’. Dus.

Beginpunt

Hoewel over deze quote valt te twisten en het voorspellen van het aantal goals niet te vergelijken is met het schrijven van een onderbouwd begeleidingsplan voor een hulpvrager, herinnerde ik me wel weer wat ik op mijn stage leerde van onderwijspedagoog Kees Both.
Namelijk dat de toets en het resultaat er vooral zijn als een aanwijzing voor de docent. Dat je als docent de student bewust maakt van waar de uitdaging ligt in het leren en daarmee de zone van de naaste ontwikkeling opzoekt. En hoe de toets geen eindpunt is in het leren maar een beginpunt.

Paulien van den Burg is hoofddocent social work in Almere

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *