Vier studenten Verpleegkunde van Windesheim hebben als afstudeeropdracht een interactieve lesopzet gemaakt voor de simulatieruimte van hun opleiding. Hiermee kunnen de vaardigheden van studiegenoten worden getest.
Op de wanden van deze ruimte (de ‘immersive’) worden beelden geprojecteerd van bijvoorbeeld een ziekenhuiskamer of IC, zodat een student zich middenin een situatie waant. “Door de muur ‘aan te raken’ verschijnen er opdrachten of acties”, vertellen vierdejaars Lisanne Wolbrink, Adrianne Hopman, Roos Bergman en Myrthe van Egteren.
Lisanne: “Studenten kunnen hierdoor op interactieve wijze een simulatie uitspelen en ondertussen leren over het onderwerp en methodisch handelen. Het is geen touchscreen. De muur reageert als je je hand er ongeveer twee centimeter voor houdt. Er wordt bijvoorbeeld een vraag zichtbaar, of een quiz of filmpje.”
“Dit is de eerste immersive op een hogeschool in Nederland en door onze lesopzet kan deze ruimte nu ook optimaal worden gebruikt.”
Lees meer over de immersive:
Simulatieruimte verpleegkunde volledig vernieuwd: ‘Ik zie studenten groeien’
Gebruiksgemak
Vanuit de opleiding is enthousiast gereageerd op de lesopzet, die is ontwikkeld voor de module ‘klinisch redeneren’ voor tweedejaars studenten. Myrthe: “Wij hebben nauw contact gehad met de verantwoordelijke voor de module. Zij is erg enthousiast over het resultaat. Ze was positief verrast over de uitkomst van het testen met studenten en docenten, én het gebruiksgemak. Ook de studenten en docenten die input hebben geleverd en het prototype hebben getest zijn erg enthousiast over de nieuwe manier van lesgeven binnen de Immersive.”
Adrianne: “Zo hebben wij vaak te horen gekregen dat studenten de theorie in praktijk kunnen brengen, methodisch kunnen werken in een acute situatie en samen kunnen werken met medestudenten. De opleidingsmanager van Verpleegkunde is ook enthousiast over het ontwerp en de samenwerking. Het idee is dat een volgende groep studenten verder gaat met het ontwikkelen van onderwijs binnen de Immersive.”
Realistische casus
De lesopzet gaat uit van een casus. Deze casus draait om Dianne, een vijftienjarig meisje met diabetes type 1. Roos: “Ze voelt zich de laatste tijd zieker en tijdens controles bleek inderdaad al dat zij minder goed was ingesteld op haar insuline. Via de huisarts is een thuiszorgorganisatie ingeschakeld om Dianne te monitoren.” Tijdens de scène komt de wijkverpleegkundige bij Dianne en haar moeder thuis. “Dianne ligt verminderd aanspreekbaar met een diepe ademhaling op de bank. De taak voor de studenten is om de stappen van klinisch redeneren te doorlopen en binnen een acute situatie te handelen richting een oplossing.”
Tijdens de situatie passen de studenten vaardigheden toe die ze tijdens hun opleiding hebben geleerd, legt Myrthe uit. “Zoals de ABCDE-methode (het doorlopen van alle vitale lichaamsfuncties) en SBAR, een manier om op een eenduidige wijze een overdracht te kunnen doen naar bijvoorbeeld ambulance of arts. Dit zorgt voor structuur en het methodisch aanpakken van de casus.”
Handleiding voor docenten
Het maken van de lesopzet kostte aardig wat tijd en energie. Lisanne: “Het was voor ons wel even uitzoeken hoe het in elkaar zat. Maar dankzij de handleiding is het ons gelukt om een ontwerp te ontwikkelen. Je kunt zelf een scène toevoegen die je kunt aanpassen naar je eigen wensen. Er kunnen bijvoorbeeld foto’s, video’s en geluid toegevoegd worden. Daarnaast kun je ook nog gebruik maken van een al bestaande scène en die aanpassen.”
Roos: “Tenslotte hebben wij een eigen handleiding ontwikkeld waarmee docenten ook zelf een scène voor andere lessen kunnen ontwikkelen.”
Tekst: Wouter van Emst