Docent Maud Faber mag dan misschien wiskundige vakken geven, haar colleges zijn nooit saai. Ze maakt namelijk volop gebruik van zelfgebouwde games en spellen, zoals digitale escaperooms, bingo en ganzenbord. “Jij geeft de moeilijkste vakken, maar wel de leukste!”
Faber bouwde twee jaar geleden bijvoorbeeld een online escaperoom voor de introductieperiode, die zich afspeelde in het gebouw van Windesheim in Almere. Ideaal om nieuwe studenten in coronatijd kennis te laten maken met hun opleiding en het gebouw. In het spel zaten allerlei foto’s van verschillende ruimtes, zelfs de kamer van de directeur kwam voorbij.
Begrippenbingo
Daarnaast maakte ze als tentamentraining een online boter-kaas-en-eieren-spel en speelt ze geregeld online begrippenbingo met haar studenten. “Dan krijgt iedereen een kaart met een aantal begrippen uit de lesstof en toon ik op het bord alleen de omschrijvingen daarvan. Dat levert altijd een hele leuk sfeer op in de klas.”
Maud bedenkt en maakt alle games zelf. “Soms gebeurt er iets in mijn brein en dan slaap ik een nacht niet. Daarna ligt er in mijn hoofd een spel en dat ga ik ontwikkelen.” Soms krijgt ze daarbij hulp van haar man, die ict’er is. “Maar alleen als het op digitaal gebied echt ingewikkeld wordt.”
De spellen zijn niet altijd digitaal of online, vertelt Faber, die les geeft aan de opleidingen AD Finance, Finance & Control en Bedrijfskunde van Windesheim in Almere. “Ik heb ook een financieel ganzenbord gemaakt. En mijn eerste escaperoom deden we gewoon fysiek, in de klas. Dan nam ik bijvoorbeeld Weckpotten mee, want die kun je goed dichtmaken met slotjes. Of dan zaten ergens Smarties in, die studenten dan lekker opaten. Totdat ze erachter kwamen dat het derde cijfer van de volgende oplossing het aantal rode Smarties was…”
Achteroverhangers
Haar doel is altijd om het beste onderwijs te geven, vertelt Faber over de reden waarom ze vaak games en spellen gebruikt. “Een student moet jouw vak halen. En hoe motiveer en trigger je ze? Door te zorgen voor aantrekkelijk onderwijs.” Dat is meer dan alleen even je lesje geven, vindt Faber.
“Binnen een groep zijn er studenten die gewoon goed meedoen, maar je hebt ook altijd van die ‘achteroverhangers’. De uitdaging is om ook hen mee te krijgen. Ik heb ontdekt, dat wanneer je games en spelletjes gebruikt, die groep studenten dan opeens heel erg actief en ontzettend fanatiek wordt.”
Badges is BrightSpace
Maud werkt met haar studenten sinds kort in BrightSpace, de opvolger van het vorige elektronische leeromgeving N@TSchool. “Daarin kun je zogeheten badges verdienen, als een soort beloningssysteem, net als veel spelletjes op de telefoon. Ik heb mijn studenten mee laten denken over waarmee ze die badges kunnen verkrijgen.”
Ze kwamen met allerlei opties. “De eerste formatieve toetst gemaakt, de eerste tien, zes lessen achter elkaar aanwezig, wie de meeste fouten uit mijn werk haalt… De studenten hebben met elkaar afgesproken dat degene die dit jaar de meeste badges in BrightSpace verdient een prijs wint, bijvoorbeeld een taart. Op die manier motiveren ze elkaar om iets extra’s te doen. Dat is wat gamification kan doen.”
Niet alle collega’s zijn even enthousiast over de badges. Maud geeft trainingen over het werken met BrightSpace aan docenten van Windesheim in Almere, en daarin hoorde ze opmerkingen als ‘wat is dit voor onzin, het zijn toch geen kleine kinderen?’ en ‘dit moet je toch niet willen?’ “Maar gelukkig waren er ook docenten die zeiden: een shotje dopamine is nooit weg. En studenten reageren unaniem enthousiast op de badges, zij vragen met name waarmee ze die nog meer kunnen verdienen.”
Positieve reacties
Maud ziet ‘gamification’ als ideale manier om studenten te triggeren om in de lesstof te duiken. “Ik geef heel veel wiskundige vakken, die vaak moeilijk zijn. Maar toch heb ik altijd een slagingspercentage van bijna tachtig procent, van de studenten die aanwezig zijn in de lessen. Onder studenten die niet aanwezig zijn, ligt dat percentage veel lager. Dus je ziet wel dat het iets doet met de studenten.”
Faber krijgt dan ook vaak positieve reacties. “Jij geeft wel de moeilijkste vakken maar ze zijn wel het leukst, hoor ik bijvoorbeeld tijdens diploma-uitreikingen. Om dat over wiskunde, statistiek en dat soort vakken te horen… dan denk ik: dan heb ik het toch goed gedaan.” (WvE)
Prachtig, het is een mooie manier van omdenken: van moeilijkste vak naar ultieme uitdaging! Doet mij erg denken aan de TED talk van NASA ingenieur Mark Rober over ‘The Super Mario Effect – Tricking your brain into learning more’.
Leuk! Wij werken in GPCM met Monopoly om studenten te leren een balans, winst- en veliesrekening en cashflow overzicht op te stellen. Hiermee gaat het voor velen “saaie” en noodzakelijke vak leven.