Het zal niemand ontgaan zijn dat de verkeerssituatie op en rond de campus met ingang van dit studiejaar drastisch is veranderd. Met alle gevolgen van dien. Het via de rondweg autovrij maken van het campusterrein is een verbetering, dat zeker.
Dat alle auto’s nu de complete weg om de campus heen moeten afleggen, omdat het een eenrichtingsweg naar één uitgang is geworden, verloopt tot nu toe duidelijk minder succesvol.
Auto’s moeten ’s ochtends in de file te staan om te kunnen parkeren (zie de foto, laatst gemaakt door een collega). Bij het uitrijden ’s middags tegen vijf uur duurt het vaak een kwartier om van de campus af te komen.
Ik ben geen verkeerskundige, maar overgaan van drie routes naar de parkeerplaatsen naar slechts één route lijkt me niet ideaal voor een goede doorstroom.
Is hier van tevoren niet goed over nagedacht? Waar gaat dit verkeerd?
Klacht
Ik hoor van collega’s dat er al een officiële klacht is ingediend over de files, omdat de situatie nu, een paar weken na de opening van de rondweg, nog niet is verbeterd.
Is dit misschien onderdeel is van een ontmoedigingsbeleid om mensen uit de auto te krijgen en meer met de fiets naar Windesheim te laten komen?
Ikzelf kom met de fiets (en moet in het T-gebouw zijn), maar ook ik ervaar nu meer oponthoud.
Want op de afslag om de parkeergarage van gebouw X binnen te rijden staan nu opeens twee hekken over de gehele breedte van het fietspad, zodat je stapvoets verder moet (al kon je daar voorheen al nooit veel harder fietsen, omdat je je langs rokende mensen moet manoeuvreren).
Koude seizoen
Ik ben benieuwd of de doorstroom door verkeersmaatregelen nog verbeterd kan worden. Met de aankomende koude en natte seizoenen zie ik er niet snel spontaan verbetering in komen.
Dit probleem oplossen is misschien een mooie opdracht voor studenten die bijvoorbeeld verkeerstechniek of een soortgelijk vak volgen: Los de files op en je ontvangt geheid (of is automatisch een beter woord?) een dikke tien van de docent!
O, nog even een klein zijpaadje (om in verkeersterminologie te blijven). Om plaats te maken voor de nieuwe rondweg werd het toenmalige H-gebouw gesloopt. En omdat het woord hoofd begint met de letter h, heet een gedeelte van het C-gebouw nu het H-gebouw. Heel Clever.
Joost Heuver is medewerker bedrijfsvoering bij de opleiding HBO-ICT
Goedemiddag Joost,
Als docent bij de opleiding Civiele Techniek kan ik je vertellen dat wij inderdaad een deel van deze casus bij onze 1e jaars studenten neerleggen als projectopdracht (KBS). Een ook de keuze minor ‘Future-Cities’ in het 4e jaar en studenten van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling & Mobiliteit (ROM) behandelen (een deel van) deze problematiek binnen hun onderwijs.
Er zijn al veel interessante en haalbare oplossingen bedacht in de loop der jaren. Echter is de daadwerkelijke uitvoering ook afhankelijk van financiering en veel afstemming met externe partijen (stakeholders) en overheden. Dit gaat uiteindelijk veel verder dan een groepje studenten zelfstandig kan oplossen.