De Zwolse campus wordt het domein van voetgangers en fietsers. Autowegen en stoepen worden verwijderd, in plaats daarvan komen brede paden. Coördinator Raimond Hutten: ‘Fietsers krijgen geen voorrang op voetgangers.’
Het autovrij maken van het gehele binnenterrein van de campus werd mogelijk door de komst van de nieuwe rondweg. Sinds september rijden de auto’s om de gebouwen naar de parkeerplaatsen.
De oude autoweg door de campus is dus niet meer nodig, vertelt Raimond Hutten (zie foto) van de afdeling Huisvesting. Hij is coördinator van het project Groene Hart Campus, waarbij de openbare ruimte rond de gebouwen een steeds groener en ‘parkachtiger’ karakter krijgt.
In plaats van de autowegen komen brede paden voor voetgangers en fietsers door het groen. “De paden moeten breed genoeg zijn voor de nooddiensten en het gebouwenbeheer. Tegelijk maakt zo’n breed pad zonder stoep vanzelf duidelijk dat iedereen hier kalm aan moet doen en de fietsers geen voorrang hebben op de voetgangers.”
Huisvesting heeft op het terrein vóór gebouw X jaren terug al zo’n parkachtig verblijfsgebied gerealiseerd. Mensen gaan daar graag in het gras zitten langs de trappen en paden. De nieuwe groene paden gaan daarop aansluiten. En de pleinen en terrasjes van de naastliggende gebouwen S en T krijgen straks ook een groener karakter.
Meerdere jaren
Het project Groene Hart Campus beslaat meerdere jaren. Na de aanleg van het grasveld vóór X, realiseerde Huisvesting een paar jaar geleden een groen park achter de gebouwen A en S. Ook werden er al groenere verblijfsgebieden aangelegd tussen de gebouwen E, F en G.
Een nieuw groen parkje aan de achterzijde van de C-kantine is momenteel in de maak. En de aanpak van het – mooi aan het water gelegen – park vóór gebouw G staat dit jaar op de rol.
Hutten: “Met het sluiten en verwijderen van de autowegen kunnen we weer een volgend vergroeningstraject beginnen. De aanleg van de langzaam-verkeerspaden wordt tussen 2022 en 2025 stapsgewijs uitgevoerd, omdat sommige werkzaamheden alleen tijdens vakanties of in de zomer kunnen plaatsvinden.
Inmiddels is al een begin gemaakt voor de eerste nieuwe paden: rond het gerenoveerde gebouw C zijn de stoepen al weggehaald. De borders zijn opgehoogd en er omheen zijn lage bakstenen muurtjes aangelegd. Die borders worden deze maand beplant.
Groenere pleinen
Op de plattegrond van Hutten staan drie pleinen die er wat anders uit kunnen gaan zien na het verwijderen van het asfalt: het pleintje voor het sportgebouw, het pleintje voor gebouw T en het plein voor het hoofdgebouw. Alle drie drukke en populaire plekken vanwege een aangrenzende kantine of koffiecorner.
Hutten: “Ik wil de komende maanden in gesprek met alle gebruikers van deze drie pleinen, om een goed beeld te krijgen van wat mensen mooi vinden en welke activiteiten ze waarderen. Daar ga ik ook studenten bij betrekken. Als we de wensen op een rij hebben kunnen we de groene pleinen definitief intekenen.”
Vooral het plein vóór gebouw T zal zeker een stuk aantrekkelijker worden na het verwijderen van de autoweg. Op mooie dagen puilt het terrasje voor de koffiecorner uit, omdat er maar vier picknickbanken op de stoep passen. Hier stonden vorig studiejaar nog auto’s in de rij naar de slagbomen, maar nu kan het pleintje groter en groener worden.
Tweewielers
Binnen het project wordt ook gekeken naar de parkeerroutes en parkeerplaatsen voor tweewielers. Hutten: “Bij de aanleg van de rondweg concentreerden we ons op auto’s, nu willen we eens goed kijken naar de fietsers. En ook bijvoorbeeld waar de motoren en scooters parkeren en of we voor hen eventueel parkeerplekken bij elkaar willen concentreren.”
Tekst en foto’s van pleinen: Ernest Mettes
Foto van Raimond Hutten: Jasper van Overbeek