Een wasmiddelcapsule opeten? Een shotglaasje vacuüm zuigen op je lippen? Zijn challenges op social media entertainend of gevaarlijk?
“Ik heb een keer meegedaan aan de cinnamon challenge, samen met mijn broertje. Die liep helemaal rood aan, want hij kreeg voor zijn gevoel geen lucht. Ik heb gehoord dat mensen erdoor gestikt zijn. Ik denk dat challenges grappig kúnnen zijn, maar dat ze ook vaak te ver gaan. Zoals de Kylie Jenner lip challenge, daar krijg je helemaal opgezwollen lippen van.”
Lotte, student Journalistiek
“Ik vind challenges eigenlijk onzin. Meer iets voor kinderen, die gaan meer op in zo’n activiteit en vinden het leuker. Er zijn ook gevaarlijke challenges, zoals de Kiki do you love me challenge, waarbij mensen naast een rijdende auto dansen. En die challenge waar je dikke lippen krijgt door ze vacuüm te zuigen: stel je doet dat en het gaat niet weg? Verschrikkelijk!”
Roy, student Logistics engineering
“Ik vind het soms heel entertainend om naar te kijken, maar ik doe het niet zelf. Ik zie wel vaak challenges die in het nieuws komen, waar mensen aan overlijden, daar hoor je het meeste van. Zoals de Tide Pod challenge, waar mensen zo’n was tablet naar binnen werken. Dat spreekt toch uit zichzelf, dat is gewoon niet handig en ontzettend gevaarlijk.”
Daan, student Journalistiek
“Het ligt er een beetje aan, soms is een challenge voor een goed doel en dan vind ik het wel vet. Zoals de Ice Bucket challenge, die heb ik ook gedaan. En die ene waarbij je een condoom met water over je hoofd laat vallen. Maar die challenge dat ze die wasmiddel pods gingen eten: sorry, dat vind ik gewoon belachelijk dom.”
Liz, student Lerarenopleiding geschiedenis
“Ik snap al die challenges gewoon niet. Bij een cinnamon challenge zie je iemand een hap kaneel nemen en daarna enorm hoesten. Het kan een klaplong veroorzaken. Dat zijn dingen die gevaarlijk zijn. Doordat ze door de sociale media verspreid worden, raken veel jongeren geïnspireerd om ook zoiets te doen. Daar ben ik, op zijn zachtst gezegd, geen fan van.”
Luuk, student Lerarenopleiding aardrijkskunde
Tekst en foto’s: Daniëlle Pathuis