‘Nieuwbouw Almere toegankelijk maken’

Studenten bekeken hoe het nieuwe campusgebouw van Windesheim in Almere toegankelijker gemaakt kan worden voor gebruikers met een auditieve- of visuele beperking.

De Windesheimstudenten schreven met hulp van ervaringsdeskundigen een adviesrapport voor het nieuwe campusgebouw van Windesheim Almere dat vanaf komend najaar gaat verrijzen aan de Esplanade.

Hoe kun je de nieuwe studie- en werkplekken, ruimten en gangen inrichten wat betreft bijvoorbeeld licht, kleurgebruik, geluidsabsorberend materiaal en bewegwijzering, zodat slechtzienden en -horenden daar baat bij hebben?

De studenten gaven naast inrichtingsadviezen ook tips over bijvoorbeeld het aanleggen van secundaire aangevers (niet alleen een geluidsalarm bij brand maar ook een lichtalarm) en over het nut van een centraal aanspreekpunt of een vaste feedbackgroep van ervaringsdeskundigen.

Het rapport was de afstudeeropdracht van drie vierdejaarsstudenten van de opleiding Verpleegkunde in Zwolle: Lonneke Rolvink, Mara van Noort en Manon Kemper. Ze schreven die voor de afstudeermodule ‘Verbeteren van zorg’, in opdracht van het lectoraat Urban innovation. Ze werden begeleid door Jobke Wentzel en Carina Peek.

Slimme roostering

“Het was superleuk om een bijdrage te leveren aan het nieuwe gebouw in Almere en na te denken over toegankelijkheid”, vertelt Lonneke. “We schreven adviezen ingedeeld in hardware, software en orgware. Dat laatste gaat bijvoorbeeld over slimme roostering waardoor je niet alle ruimten hoeft te optimaliseren en meer keuzemogelijkheden kunt creëren om prettige ruimtes te vinden voor mensen met een beperking.”

De afdeling huisvesting & vastgoed van Windesheim is nog bezig met de definitieve inrichting van de onderwijsverdiepingen van het nieuwe gebouw, dus daar waren de adviezen van de studenten welkom.
Lonneke: “Zo adviseerden we om meer contrasterende kleuren te gebruiken en om de letters op de bordjes van de lokalen wat groter te maken, zodat slechtzienden die makkelijker kunnen lezen. Daar willen ze naar gaan kijken.”

Ervaringsdeskundigen

Ze interviewden diverse partijen, waaronder twee Windesheimstudenten met een beperking. Die waren heel positief over de hulp van het Student support centrum en de decanen. Aanbevolen wordt om een vaste werkgroep met ervaringsdeskundigen samen te stellen.

Voor de verpleegkundestudenten was het praten en nadenken over studeren met een beperking een eye-opener.
Lonneke: “Ik kijk nu met een andere blik wanneer ik door een gebouw loop. Zo’n moswand bijvoorbeeld, die vond ik eerder vooral duurzaamheid uitstralen. Maar nu weet ik dat zo’n wand ook gebruikt wordt om de echo’s te dempen waar slechthorenden last van kunnen hebben.”

Lonneke bij de moswand in het hoofdgebouw van Windesheim Zwolle

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *