De Koggelaan – deel van de loop- en fietsroute van Windesheim naar station Zwolle – wordt omgevormd tot een fietsstraat met een groen park erlangs.
De weg ligt sinds afgelopen najaar braak om de omvorming mogelijk te maken. Binnenkort gaat hij weer open.
De Koggelaan was tot vorig jaar een brede autoweg door de kantorenwijk, waar vaak hard werd gereden. Voor voetgangers en fietsers op weg naar Windesheim was de laan soms moeilijk om over te steken.
Bij de start van elk studiejaar moesten er zelfs verkeersregelaars worden ingezet om de verkeersstromen richting Lünentunnel in goede banen te leiden.
Koggepark
De straat was ook niet erg aantrekkelijk voor wandelaars. Er was weliswaar een lager gelegen trottoir aan de kade langs de waterkant, maar dat had een saai en stenig uiterlijk.
De gemeente gaat daar verandering in brengen in het kader van project ‘Koggepark’, dat deel uitmaakt van een groter vernieuwingsproject van de kantorenwijk Hanzekwartier.
De rijbaan van de Koggelaan wordt versmald, het wegdek verandert in een rood geasfalteerde fietsstraat waar auto’s te gast zijn. Langs de waterkant komen in plaats van de stenen kades groene parkjes met wandelpaden.
Bij het Lübeckplein komt een vlonder aan het water die dat plein meer verbinding met het Koggepark zal geven. Bij het Hanzeplein komt ook meer groen bij de trappen aan het water.
Horeca
De werkzaamheden aan dit deel van het project zullen in mei klaar zijn. Later gebeurt er nog meer om de Koggelaan aantrekkelijker te maken. De rij van kantoorgebouwen langs de laan maakt nu een erg gesloten indruk. De gemeente wil dat hier in de toekomst ook horecagelegenheden of winkels tussen komen.
Een illustratie van de gemeente die een indruk geeft van het uiteindelijke Koggepark
Wordt de koggelaan 1 richtingsweg voor auto,s.
nee. niet volgens de projectmanager van de gemeente
Door de versmalling is er nu een levensgevaarlijke verkeerssituatie ontstaan. Bij de kruising Koggelaan/Hanzelaan is dagelijks veel (stilstaand of langzaam rijdend) autoverkeer waardoor filevorming ontstaat. Voor de fietsers en bromfietsers is te weinig ruimte om de ‘file’ voorbij te gaan. Hierdoor zie ik geregeld ergernissen tussen bestuurders en bijna-ongelukken.
Ja, de straat is mooier geworden, maar tegelijkertijd is het een stuk onveiliger geworden. Met name voor de fietser.