De groene herinrichting van het campusterrein is na twee jaar bijna afgerond. De autovrije promenades maken een wandeling tussen de gebouwen verkeersveiliger en een stuk gezelliger.
De oude asfaltweg, die dwars door het binnenterrein van de Zwolse campus liep, is overal verwijderd. De promenades en pleinen met hun nieuwe bestrating zijn nu het domein van voetgangers en fietsers geworden. De borders en perken zijn groter en groener. En er zijn aantrekkelijke buitenlocaties en gazons bij gekomen.
Met dit project, genaamd Groene Hart Campus, heeft Windesheim de afgelopen jaren stap voor stap het terrein tussen de campusgebouwen opnieuw ingericht. Dat was mogelijk omdat in 2022 de rondweg naar de parkeerplaatsen werd geopend, waardoor het autoverkeer over de binnenweg niet meer nodig was, vertelt Raimond Hutten van de afdeling Huisvesting.
In 2023 werd het terrein rond gebouwen B en C al heringericht, tegelijkertijd met de renovatie van die panden. Daar werden stoepen weggehaald en langs de zijkant kwam een ‘ecologische plint’, opgehoogde borders met weelderig groen. Regenpijpen werden verwijderd zodat het water niet meer in het riool stroomt, maar naar de borders en de greppels, de zogeheten ‘wadi’s’.
De laagbouw van B (achter de pabo en het mediacentrum) kreeg aan de achterzijde een groene uitstraling via klimplanten tegen hekken op de muren.
Voorjaar 2024 vervingen de bouwvakkers gaandeweg overal de oude asfaltwegen. Daarvoor in de plaats kwamen brede betegelde paden met meer zitplekken erlangs. Die promenades zijn voortaan domein van fietsers en voetgangers. Fietsers hebben nergens voorrang op wandelaars, zodat het terrein overal rustig en gezellig is.
Tijdens de zomervakantie is het laatste grote deelproject aangepakt; het voorplein en de promenade voor het hoofdgebouw, die kwamen afgelopen maand gereed.Het beklinkerde voorplein sluit nu vloeiend aan op de acht meter brede promenade. Tussen de hoofdingang en de supermarkt is een nieuw park aangelegd met de werktitel ‘Urban jungle’. Daar is de grond bedekt met houtsnippers en kun je tussen de bomen gaan zitten op grote boomstammen en balken of op kleurige metalen blokken (meer foto’s daarvan vind je hier).
Bij het hele project is aandacht geweest voor duurzaamheid. “Zo hebben we voor het voorplein klinkers gebruikt die elders op de campus lagen. De oude stenen zitbanken zijn hergebruikt. En van eerder gebruikte planken uit gebouw T zijn mooie houten zittingen voor de banken gemaakt”, aldus Hutten.
“Nu de herinrichting klaar is, gaan we meer toezien dat het binnenterrein vanaf 9.00 uur helemaal autovrij blijft. Tot nu toe werden er regelmatig uitzonderingen gemaakt voor voertuigen die naar het hoofdgebouw wilden rijden. Maar voortaan kunnen die voertuigen alleen nog inrijden tot 8.00 uur en uitrijden vóór 9.00 uur. Wie later komt kan altijd via de rondweg naar de goederenontvangst in D rijden.”
Naast het voorplein ondergingen twee andere pleinen eerder dit jaar al een metamorfose, de pleinen vóór de gebouwen S en T.
In mei 2024 opende voor gebouw S het grotere nieuwe horecaterras van de sportkantine, dat meteen dé nieuwe hotspot van de campus werd omdat er de hele dag zon is (lees het artikel over het horecaterras hier).
Vóór gebouw T werd het plein vergroot. De brede wandelpromenade en de groenstroken in die hoek sluiten nu beter aan op het grasveld en de trappen vóór gebouw X.
Vóór het D-gebouw werden afgelopen zomer nieuwe grasperkjes gecreëerd.
Hutten: “Tijdens de introductiefestiviteiten kon je al zien hoe grote activiteiten vóór X voortaan vloeiend over kunnen lopen naar de promenades. Er zijn nu dus grotere evenementen op de campus mogelijk, onder voorwaarde dat de noodhulpdiensten er nog bij kunnen natuurlijk.” In november zullen de laatste borders voorzien worden van nieuwe bomen en planten. Verder is er een nieuwe stalling gecreëerd voor motoren tussen de gebouwen D en E, bereikbaar via de rondweg en parkeerplaats P1. Eind dit jaar krijgt die motorstalling nog een overkapping.
Hutten is nog in overleg met de domeinen over plannen voor extra straatmeubilair. “Een werkgroep brainstormt over hoe we vanaf volgend jaar het vernieuwde buitenterrein optimaal kunnen gebruiken voor kleine en grote onderwijsactiviteiten, studeren, ontmoeten en relaxen. Er wordt momenteel bijvoorbeeld gepraat over ludieke buitentoestellen die uitnodigen tot bewegen.”
Hij merkt dat er veel enthousiasme is over de nieuwe inrichting. “De werkgroep krijgt ook regelmatig ideeën en reacties binnen. Maar niet alles is haalbaar. Sportieve activiteiten die rumoer met zich meebrengen zijn bijvoorbeeld niet mogelijk langs de onderwijsgebouwen. En sommige intensieve projecten zoals een hogeschool-moestuin zijn op de lange duur te moeilijk om te onderhouden, als die alleen op vrijwilligers draaien.”
Zijn er met al dat nieuwe groen meer kosten gemoeid voor het onderhoud van de perken? Hutten: “Dat kost inderdaad wat meer, maar van de andere kant is onze nieuwe visie op groen besparend. Daarin mag de beplanting namelijk meer zijn gang gaan in de borders, het hoeven niet langer die strak aangeharkte perkjes te zijn die we vroeger hadden.”
Grote foto: Herman Engbers
Tekst en kleine foto’s: Ernest Mettes
Er zijn 1 reacties op «Autovrije promenades maken campus gezellig»