Veel studenten weten niet hoe ze het gebruik van hun smartphone onder controle kunnen houden. Dit blijkt uit onderzoek van het lectoraat Jeugd en Media onder 26 studenten. De bestaande tools die bedoeld zijn om het smartphonegebruik te beperken, sluiten niet goed aan bij de behoeften van de studenten.
Veel studenten zijn niet tevreden over hun eigen smartphonegebruik. Het geeft onder andere stress, is tijd verspillend, verslavend, en zorgt ook voor sociale druk. Sommigen weten hun wél smartphonegebruik terug te dringen.
“Ik zat eerst zo’n 6 uur per dag op mijn mobiele telefoon”, zegt eerstejaarsstudent Journalistiek Jaydon Cairo. “Nu is dat rond de twee tot drie uur per dag.” Hij heeft niet meegedaan aan het onderzoek, hij is uit zichzelf zijn smartphonegebruik gaan verminderen.
‘Niet verslaafd’
Apple heeft een app die schermtijd heet, daardoor werd Jaydon bewust(er) van zijn tijd per dag op de telefoon. “Ik denk dat er veel mensen zijn die niks met die tool doen.” Het verminderen van zijn schermtijd vond hij niet moeilijk. “Het was niet alsof ik verslaafd was”, vertelt hij. “Ik hield mij gewoon met andere dingen bezig, tijd met familie doorbrengen, naar de sportschool gaan of filmscripts schrijven.” Hij denkt dat als mensen de juiste mentaliteit hebben, hun smartphonegebruik in algemene zin omlaag gaat. “Als je de mentaliteit hebt om te genieten van het leven buiten je smartphone om, dan ga je er ook minder op zitten.”
Een andere journalistiekstudent, Willem Bosch, zit naar eigen zeggen zo’n vier uur per dag op zijn telefoon, maar is tevreden over zijn schermtijd. Volgens hem zou het helpen als er bewustzijn wordt gecreëerd in de samenleving. De overheid zou volgens hem een rol kunnen spelen, door bijvoorbeeld stimulerende reclamefilmpjes. “Het zou helemaal werken als die reclames dan op apps als Instagram en TikTok te zien zijn.”
Studenten staan centraal
Emma Middag (links op de foto) is onderzoekster bij het lectoraat Jeugd en Media. Ze heeft samen met de Groningse student Madelief Harten het probleem onderzocht. “In het project ‘gelukkig zijn met en zonder je smartphone’ hebben we ons vooral gefocust op oplossingen en hoe studenten beter hun smartphonegebruik kunnen managen”, aldus Middag.
Volgens de onderzoekster is er een verband tussen mentaal welzijn en smartphone gebruik. “Al weten we niet waar de oorzaak zit. We zien wel een toename in depressieve klachten onder studenten.” Het uitgevoerde onderzoek bestond uit vijf fasen. “De eerste fase was het werven van studenten. De tweede fase was het dialoog opstarten. Dus wat is de ervaringen met je smartphone? Studenten namen hierin de leiding. We wilden een onderzoek doen waarin de onderwerpen van studenten het belangrijkst waren.”
Schermtijd verminderen
Gedurende het onderzoek had iedere student een ander doel, vertelt Middag. Zo was de een tevreden met een schermtijd van vier uur en wilde de andere student zijn twee uur schermtijd verminderen naar een half uur. Middag: “We hebben met elke student een persoonlijk plan gemaakt, passend bij de behoeften van de studenten. Dat hebben de studenten twee weken lang uitgevoerd.”
Na afloop van de testfase was het merendeel van de studenten ‘meer tevreden’ met hun schermtijd. Ook hadden de studenten meer bewustzijn opgedaan. “Met dat resultaat zijn we ook heel blij”, zegt Emma Middag. Het onderzoek is een stap in de richting om meer smartphone management te creëren: “We hebben eruit gehaald wat we eruit wilden halen, en hebben nu aanknopingspunten voor vervolgonderzoek.”
Tekst: Sibren Veenvliet