‘Een grap, een prikkelende titel kan de presentatie máken’

De vier genomineerden voor de scriptieprijs ‘Windesheims beste’ 2016 krijgen morgen een masterclass presenteren van Christine Liebrecht. Zodat zij op 25 oktober, wanneer zij hun scriptie zullen ‘verdedigen’, des te beter voor de dag kunnen komen. Liebrecht is universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen in Tilburg. Daarnaast is ze freelance tekstschrijver.

De genomineerden zijn Ellen Ras-Bakker, student toegepaste gerontologie; Thijs Lubbinge en Marijn Vulkers, studenten civiele techniek, Rick Moes (elektrotechniek) en Samantha Yale Mannaert (commerciële economie). Zij zullen hun scripties presenteren in het Atrium. Daarna zal de jury bekendmaken wie van hen de Prijs mee naar huis mag nemen. Christine Liebrecht gaat hen morgen vertellen hoe zij hun werk zo aantrekkelijk mogelijk voor het voetlicht kunnen brengen.

liebrecht

Ben je zelf zo goed in presenteren?
“Ik vond het vroeger altijd doodeng om te presenteren. Stond liever op de achtergrond, buiten de schijnwerpers. Ik herinner me nog goed een spreekbeurt waarbij ik met een rood hoofd al hortend en stotend mijn verhaal probeerde te vertellen. Langzaamaan werd het zwart voor mijn ogen en raakte ik de draad kwijt. Zelfs de volledig uitgeschreven tekst die voor me lag, kon me niet meer redden. Ik wenste dat er een luikje onder me zat waardoor ik kon verdwijnen of dat ik vooruit kon springen in de tijd, maar ik moest het volle kwartier pijnlijk ondergaan. Inmiddels deins ik er niet meer voor terug – hoewel het soms nog wel zweethanden kan bezorgen hoor!”

Wat is het geheim?
“Het geheim: heel veel presenteren. Zorgen dat je goed bent voorbereid. Achter je verhaal staat en een goede aandachtstrekker hebt. Bij dat laatste kan taal helpen.”

Geef eens een voorbeeld?
“Een aansprekende anekdote, een goede grap, een prikkelende titel; ze dragen allemaal bij aan een goede presentatie. Ze trekken niet alleen de aandacht maar houden die ook vast. Ze zorgen ervoor dat de luisteraar altijd één ding heeft om te onthouden. De kunst is om zo’n element in je presentatie te hebben, zodat anderen je verhaal eenvoudig kunnen begrijpen én kunnen navertellen. Als dat lukt, is je presentatie geslaagd.”

In het onderwijs wordt weinig aandacht besteed aan goed presenteren.
“Als er presentaties zijn, gaat de feedback vaak in op de inhoud van de presentatie. Maar de vorm en de bijbehorende presentatie skills zijn minstens zo belangrijk. Als die niet in orde zijn, komt de inhoud van je boodschap ook niet over. Aan deze punten ga ik dan ook werken met de studenten. Over de inhoud weten zij veel meer dan ik. Nu wordt het de kunst om het ook aansprekend en begrijpelijk over te brengen. ‘If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough’, zei Albert Einstein. Zorg er dus voor dat je de inhoud zo laagdrempelig en concreet kunt overbrengen, dat het verhaal bij iedereen blijft hangen. En kies voor een kenmerkend element. Na lezing van dit stukje zal iedereen zich mijn anekdote over vroeger herinneren…’ (MH)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *