Microsoft Teams wordt niet de opvolger van de huidige elektronische leeromgeving (ELO). Windesheim kiest voor een volledig nieuw systeem.
Windesheim wil volgend jaar overgaan naar een nieuw ‘Learning Management System’ (LMS), maar dat wordt zeker niet Microsoft Teams. De rol van Teams blijft beperkt tot een handige tool om online samen te werken en te communiceren. Dat is afgelopen week besloten door een commissie van de diensten en opleidingsdomeinen.
“Microsoft Teams is geen LMS en het is ook niet de intentie van Microsoft om een LMS te worden, het ziet zich niet als concurrent voor de andere leveranciers”, aldus Gertjan Flinterman, manager van de afdeling ict.
Het is min of meer toevallig dat dit besluit over Teams juist nu is genomen, terwijl Microsoft Teams volop wordt ingezet bij het online onderwijs tijdens de Corona-crisis.
Windesheim is al langer bezig met een project, getiteld MijnRijkeLeeromgeving, om te kijken wat de beste opvolger kan worden voor N@tschool, de huidige elektronische leeromgeving. Reden is dat het contract tussen Windesheim en ThreeShips, de aanbieder van N@tschool, volgend studiejaar afloopt.
Onderdeel van het project was het nader bekijken of de hogeschool Microsoft Teams kon gebruiken, als leeromgeving of als een aanvullend systeem naast de leeromgeving. In februari werden er diverse gebruikerstesten van Teams georganiseerd (zie foto boven dit artikel). De uitkomsten van de testen en verdere analyses zijn inmiddels beoordeeld door een onafhankelijke beoordelingscommissie.
Die is unaniem tot het besluit gekomen dat Teams niet voldoet als hogeschoolbreed LMS, qua effectiviteit, tevredenheid en efficiëntie. Teams is weliswaar sterk in communicatie en makkelijk beheer, maar de gebruikers zijn niet tevreden over het presenteren van lesmateriaal en portfolio, vindt de commissie. Over het geven en ontvangen van feedback binnen Teams zijn gebruikers matig tevreden.
Daarnaast maakt Teams geen gebruik van de zogenaamde ‘educatieve standaarden’, waardoor het moeilijk wordt om aan te sluiten bij toekomstige ontwikkelingen. “De standaard voor het onderwijs moet een LMS blijven. Daar wordt het leermateriaal toegankelijk gemaakt. Daarop zit centraal beheer. Daarmee kunnen we ook aan de wettelijke plichten voldoen. Daarom komt de beoordelingscommissie uit op één LMS, waarin alle functies zitten die voor een LMS nodig zijn”, aldus de commissie.
De commissie vindt het geen probleem als groepen studenten en medewerkers momenteel en komend studiejaar Teams gebruiken om bijvoorbeeld samen te werken. “In de huidige bijzondere situatie is Teams zeer geschikt voor het doorgang laten vinden van de lessen. Maar Teams mist teveel functionaliteit om ook in de toekomst te kunnen blijven fungeren als LMS.”
Het project MijnRijkeLeeromgeving richt binnenkort een klankbordgroep op die het pakket van eisen gaat opstellen voor de aanbesteding van het nieuwe Learning Management System. De implementatie van het gekozen systeem zal op zijn vroegst zomer 2021 starten.
Lees hier wat studenten vinden van de huidige ELO