‘Vernieuwing onderwijs kan niet zonder studenten als klankbord’

Een druk bezochte workshop tijdens Windesheims Onderwijsweek is de online bijeenkomst van de SB-ambassadeurs: ‘Studentbegeleiding van morgen voor de student van vandaag’.

De strategische koers verlegt het accent naar de eigen regie van de student en dat vraagt méér van de SB-begeleiding, aldus coördinator SB-ambassadeurs Elske Siemonsma.

Studentbegeleiders moeten meer kennis hebben van de mogelijke studieroutes en curricula, van switchen, flexibiliteit en profilering. Ze moeten beter kunnen coachen, signaleren en een flexibele begeleidingsstijl kunnen toepassen. Studenten moeten van hun kant meer mogelijkheden krijgen om de regie te kunnen nemen.

Hete hangijzers

De bezoekers van de workshop hebben veel vragen over de mogelijkheden die ontstaan, vooral nu het online onderwijs door corona in een stroomversnelling is geraakt. SB-ambassadeur Techniek Liesbeth Gebben: ‘De hete hangijzers zijn: Hoe houd ik overzicht in de diversiteit in studieroutes? Hoe borgen we de kwaliteit van de studentbegeleiding? En wat is er nodig aan ondersteunende processen en systemen.’ Om daarover door te praten gaan de deelnemers via Teams uiteen in drie breakout-groepen.

Alomvattend

SB-ambassadeur Francien Lange van Social Work is gespreksleider van de groep deelnemers die over de systemen en processen doorpraat: “Toen ik op latere leeftijd opnieuw les ging geven op Windesheim ging er een onvoorstelbare wereld aan techniek voor me open”, aldus Lange. Zelfs voor een geroutineerde docent is dat niet altijd even makkelijk, een veel gehoorde verzuchting is dat ze niet in drie of vier systemen tegelijk willen werken, maar liefst in één alomvattend systeem.

Achterkant

Frank Grave van IVT en Eelko Merkus van Planning en Control schetsen hoe de diensten aan de achterkant van de systemen zitten en proberen de docenten te ondersteunen. “Docenten willen vooral praktische systemen waarbij ze makkelijk de hele groep kunnen overzien en kijken wie er extra aandacht nodig heeft.”

Soms zijn systemen al ver ontwikkeld maar nog niet de strategische visie hoe Windesheim ze precies wil gebruiken, zoals de mogelijkheden voor intekenen op onderwijs.

Education-docent Diana Zwart concludeert dat met de nieuwe koers het maken van een goede leeromgeving eigenlijk niet mogelijk is zonder er ‘een cirkel van studenten’ bij te betrekken als klankbord.

Lees ook het verslag Onderwijsweek: ‘feest van de inhoud’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *