De Amerikaan die zich in zijn ‘zelfrijdende’ Tesla doodreed, vertrouwde te veel op de rijtaakondersteuning van zijn lane assist-systeem. Volgens Michel Scheermeijer blijft de volledig betrouwbare zelfrijdende auto nog toekomstmuziek zolang zelfs relatief simpele software, die automobilisten helpt in hun rijbaan te blijven, niet feilloos functioneert.
Michel Scheermeijer (31) onderzocht als afstudeerder bij ruimtelijke ontwikkeling/mobiliteit in opdracht van ingenieursbureau Royal HashkoningDHV de betrouwbaarheid van lane departure warning en lane keeping systemen. Scheermeijer werkte nauw samen met studiegenoot Gavan Duhoky (26). Hun conclusie is dat bij geen enkel automerk de rijstrookassistent voor honderd procent te vertrouwen is.
ANWB-leden
Scheermeijer en Duhoky ondervroegen honderd ANWB-leden en reden door het hele land met vier auto´s van verschillende merken. Scheermeijer: “Bij drie testauto’s presteerde het systeem redelijk tot goed. Zorgwekkend is dat het bij een wagen van een zeer bekend merk ronduit slecht functioneerde. Maar zelfs als de techniek in de auto perfect werkt, gaat er veel mis door omstandigheden op de weg en het rijgedrag van automobilisten.”
“Alle lane assist-apparatuur werkt met een camera die ‘ziet’ of de auto tussen de markeringslijnen blijft. Op snelwegen is de werking doorgaans goed, maar op provinciale wegen zijn de lijnen vaak bedekt met boombladeren en vuil. Daardoor kan de camera het contrast tussen de lijnen en het asfalt niet waarnemen. De camera heeft op provinciale wegen ook moeite met een spiegelend wegdek en versleten markering.”
“Je ziet wel dat je systeem aan staat, maar je weet nooit zeker dat de waarschuwing die je krijgt – piepjes en lichtsignalen en soms een ruk aan je stuur – terecht is. Automobilisten denken: ach, dat ding werkt nu al tachtig kilometer goed en leunen dan letterlijk achterover. Dat gevoel van veiligheid is bedrieglijk. De Amerikaan die verongelukte met zijn Tesla beschouwde lane assist als automatische piloot, maar je moet als bestuurder altijd alert blijven.”
De informatievoorziening door autodealers over lane assist schiet tekort. “We zijn bij negen grote dealers langs geweest om te checken of er goed wordt voorgelicht. Niet dus. Je krijgt een voorlichtingsfilmpje te zien, maar om achterliggende relevante informatie moet je uitdrukkelijk vragen. Daarom weten veel mensen niet dat de systemen pas bij een snelheid van zestig kilometer aan het werk gaan. Automobilisten leren proefondervindelijk wat lane assist wel en niet kan en dat is riskant.”
Knettergek
Uit de enquête onder de ANWB-leden bleek dat lane assist – of het nu goed werkt of niet – tot irritatie leidt. “Mensen worden gek van het gepiep en het geruk aan je stuur. Ze zetten het systeem dan liever uit. Wij werden bij onze testritten ook knettergek van het gepiep en schrokken toen we op een provinciale weg naar rechts wilden sturen om een tegenligger te ontwijken maar de auto tegenstuurde.”
Voorlopig is de rijstrookassistent toch het beste hulpmiddel dat autofabrikanten te bieden hebben om auto’s ‘zelfrijdend’ te maken. “De volledig zelfrijdende auto staat nog in de kinderschoenen en het duurt nog decennia voor onze infrastructuur ervoor geschikt is gemaakt. In Groningen zijn ze niet voor niets gestopt met een zelfrijdende bus die niet uitweek voor fietsers. En die Google cars redden het ook alleen op een afgesloten parkeerterrein waarop ze nauwelijks ander verkeer tegenkomen.”
HANS INVERNIZZI
Tips? Mail win@windesheim.nl