Airbnb, de online marktplaats voor de verhuur van privé-accommodaties, zocht samenwerking met de overheid. Uber, dat bemiddelt tussen particuliere ‘taxichauffeurs’ en passagiers, gaat juist de confrontatie met het gezag aan. Hoewel beide voormalige startups succesvol zijn, raden Igor ter Halle en Tanya Beekhof startende ondernemers aan het voorbeeld van Airbnb te volgen.
Docent communicatie en onderzoeker bij het lectoraat international business Igor ter Halle (47) onderzocht samen met afstudeerder bedrijfskunde mer Tanya Beekhof (32) of startups er verstandig aan doen energie, tijd en geld te steken in een goede relatie en samenwerking met hun stakeholders, zoals de overheid en verwante bedrijven.
Kortzichtig
Beekhof: “Startups zijn kortzichtig, stronteigenwijs en erg met zichzelf bezig. Samenwerking met de overheid en verwante bedrijven staat op geen enkele agenda. Ze laten daardoor kansen liggen. Als ze al netwerken, dan is dat om – zonder veel inspanning en kosten – snel winst te maken. Startup-directeuren hebben een beperkte opportunistische blik op het nut van netwerken.”
Ter Halle en Beekhof bestudeerden acht Nederlandse organisaties, in acht uiteenlopende branches. Geen van de bedrijven besteedde serieus aandacht aan iets anders dan hun product in de markt zetten en snel veel tevreden klanten zien te krijgen. Ter Halle: “Daar zijn ze tot in het extreme op gefocust.” Toch gaat tachtig procent van de duizenden startups die jaarlijks in Nederland worden opgericht over de kop.
Ter Halle en Beekhof begrijpen dat bedrijven zich om die reden niet laten afleiden door zaken als het managen van hun stakeholders. Het is een dilemma. Laat je je focus op snelle resultaten los, dan kan het misgaan. Maar kijk je niet verder dan het nu, dan ben je niet op de toekomst voorbereid. Je moet blijven controleren of samenwerking met de overheid en collega-bedrijven helpt om je einddoelen te halen.”
Ter Halle: “Startups denken vaak dat ze last hebben van de overheid, maar die is best vriendelijk voor ondernemers. Ze ziet natuurlijk ook dat er dankzij succesrijke startups banengroei optreedt. Het valt in ons land ook wel mee met de beperkende regeltjes. Maar de overheid is niet per se de eerste partij waarmee je als starter zaken moet willen doen. Tijdig contact zoeken met de gevestigde bedrijven in jouw markt is minstens zo interessant.”
“Je ziet dat de grote branchegenoten startups soms in een hoek duwen waarin ze niet willen belanden. Startups kunnen een tijdlang onder de radar blijven, maar als ze een bepaalde omvang bereiken, krijgen ze onvermijdelijk de concurrentie op hun dak die opeens wil samenwerken. Het is beter direct na je start in kaart te brengen wie nuttige stakeholders zijn en met hen een relatie op te bouwen. Je moet proactief zijn. Dan houd je je lot in eigen hand.”
Ideaal
Hoewel Ter Halle en Beekhof het te vriend houden van stakeholders belangrijk vinden, begrijpen ze dat directeuren van startups daar in de beginfase niet altijd aan toe zijn. Beekhof: “Het zijn dikwijls mensen met een ideaal, die vinden dat ze het beter doen dan de concurrent. De bedrijven die we hebben onderzocht dreigden – toevallig – niet te worden opgeslokt. Maar zelfs als er wel een vijandige opname dreigt, zwichten startup-directies meestal niet voor mooie deals.”
HANS INVERNIZZI
Tips? Mail win@windesheim.nl