Zebrapad naar Zwolse campus

Voetgangers naar de campus kunnen voortaan veiliger oversteken met de komst van een zebrapad voor het hoofdgebouw.

Het zebrapad is afgelopen week geopend tegelijk met de ingebruikname van het vernieuwde plein voor het hoofdgebouw van de Zwolse campus.

De eerste weken zullen er verkeersregelaars bij de oversteekplaats staan om de stromen wandelaars, fietsers en auto’s in goede banen te leiden.

Voorgaande jaren was de kruising geen prettige plek om over te steken. Vooral in de eerste weken van het studiejaar ontstonden hier tijdens de ochtendspits vaak verkeersonveilige situaties door het grote aantal voetgangers dat vanaf de trein en bus aankomt. Er was wel een verkeersdrempel maar geen zebrapad.

Vroeger zou een zebrapad kunnen leiden tot files op de IJsselallee in de ochtendspits. Maar sinds de komst van de rondweg komen hier veel minder auto’s en is er geen kans meer op zo’n file. De auto’s voor Windesheim slaan nu eerder af, alleen auto’s en fietsers richting Greijdanus moeten ’s ochtends langs de kruising voor het hoofdgebouw.

Verkeersborden

“De aanleg van de zebra is onderdeel van Windesheims project Terrein inrichting in overleg met de gemeente”, vertelt Raimond Hutten van de afdeling Huisvesting. Er zullen later nog verkeersborden worden geplaatst om automobilisten op de zebra te attenderen.

Hutten verwacht dat auto’s mogelijk wat langer zullen moeten wachten dan vroeger, maar hij denkt niet dat er grote files ontstaan. “In de ochtend slaat het autoverkeer eerder af naar de rondweg en aan het einde van de dag verloopt de stroom van vertrekkende voetgangers veel meer verspreid.”

Stimulans

“De aanleg van de zebra kan extra reistijd voor automobilisten meebrengen, maar dat is ook een stimulans voor studenten en medewerkers om voor OV of fiets te kiezen. Minder voorrang voor auto’s past in de filosofe van de gemeente Zwolle, het zogeheten ‘STOMP-principe’: eerst ‘Stappen’ (lopen), dan ‘Trappen’ (fietsen), dan Openbaar vervoer, dan ‘Mobility as a service’ (zoals deelauto’s en -fietsen) en daarna de Privé-auto.”

Windesheim houdt wel vinger aan de pols of er geen al te grote verkeersopstoppingen plaatsvinden en of er daardoor geen problemen ontstaan bij het uitrijden van de parkeerplaatsen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *