Brug naar campus komt dichterbij

De Zwolse gemeenteraad wil definitief verder met het plan voor de aanleg van een nieuwe voetgangersbrug over de IJsselallee naar de campus.

Het voorstel ‘Voetgangersverbinding over IJsselallee’, waarmee mogelijk een kleine 9 miljoen euro in de brug wordt geïnvesteerd, werd afgelopen maand besproken in de raad. Een meerderheid stemde in met het voorstel om de voetgangersverbinding als uitgangspunt te beschouwen voor de ontwikkelingen in het Hanzekwartier.

De gemeente vindt dat de verbinding noodzakelijk is om de ambities van de Spoorzone te realiseren en om bestaande knelpunten weg te nemen. De voetgangersverbinding zal worden opgenomen in het ontwikkelplan van de nieuwe wijk Hanzekwartier.

De parkeerplaats van het Univé-gebouw met op de achtergrond de campus-gebouwen E, F en G.

Hoe de voetgangersbrug er precies uit gaat zien is nog niet bekend, het plan wordt komend half jaar verder uitgewerkt. Er wordt nu gedacht aan een brug voor voetgangers waar men ook met de fiets aan de hand over kan lopen. Ook Windesheim moet nog concrete plannen maken hoe de brug straks precies op het campusterrein zal uitmonden en welke aanpassingen op de campus nodig zijn.

Over een paar jaar lopen voetgangers komend vanaf het station via het Hanzeplein naar de nieuwe brug die waarschijnlijk zal beginnen bij de parkeerplaats van het Univé-gebouw (zie foto). De brug loopt schuin naar de campus en zal op Windesheim uitmonden op de plek van het D-gebouw.

Flinke lengte

De nieuwe voetgangersverbinding (ook ‘fly-over’ genoemd), krijgt een flinke lengte. Want hij moet niet alleen de IJsselallee overbruggen maar ook de twee brede sloten erlangs (zie illustratie).

Dirk Pieter Halbesma, manager van Windesheims afdeling vastgoed & facilities, is betrokken bij de planvorming voor de voetgangersverbinding. Halbesma: “Voor de locatie van gebouw D gaan we nu een aantal scenario’s uitwerken en daar kan mogelijk dit jaar nog een besluit op worden genomen.”

De voetgangersverbinding tussen Hanzekwartier en Windesheim (oranje gekleurd de route van Hanzeplein naar het plein voor gebouwen T en X). Illustratie: Gemeente Zwolle.

Halbesma verwacht dat de aanleg van de brug in de jaren na 2028 kan beginnen. Het voorstel voor de nieuwe voetgangersverbinding is onderdeel van een veel breder raadsvoorstel voor het gehele te vernieuwen gebied Spoorzone ten zuiden van de Zwolse spoorlijn. De gemeente wil het Spoorzone gebied omvormen tot een nieuwe centrum-locatie naast de binnenstad.

Ontsluiting Spoorzonegebied

De voetgangersbrug heeft dus niet alleen een belangrijke functie voor het verkeer van en naar Windesheim en scholengemeenschap Greijdanus, maar ook voor de verdere ontsluiting van het Spoorzone gebied.
De brug ligt straks tussen Windesheim en de nieuwe wijk Hanzekwartier, die is aangewezen als het kloppende hart van het Spoorzone gebied.

De huidige kantorenwijk Hanzeland verandert over een paar jaar in een multifunctionele wijk waarin grote woonblokken zullen verrijzen (waarschijnlijk ook studentenwoningen). Het Hanzekwartier krijgt naast kantoren en woningen meer ruimte voor onderwijsinstellingen, leerwerkbedrijven, innovatieve ondernemingen en horeca.
Het Hanzeplein (waar Windesheim nu al een nevenlocatie heeft) ligt vlakbij de aanlooproute naar de brug. Maar ook de andere wijken van de Spoorzone komen met de brug voor Windesheim dichterbij te liggen.
Het gemeenteonderzoek concludeert dat de voetgangersverbinding cruciaal is voor particuliere- en vastgoed-investeringen in het Hanzekwartier.

De locatie van de brug gezien vanuit Windesheim met op de voorgrond gebouw D.

Verder verwacht de gemeente dat bewoners en bedrijven van het Hanzekwartier straks via de brug makkelijk gebruik kunnen maken van voorzieningen op de campus. En dat andersom de campus meer onderwijsactiviteiten in de Spoorzone kan laten plaatsvinden.

Verkeersbewegingen

Het aantal verkeersbewegingen tussen het Hanzekwartier en de campus zal flink toenemen. De smalle Lünentunnel is nu al vele jaren een verkeersonveilig knelpunt voor voetgangers en fietsers richting Windesheim tijdens de ochtendspits. De gemeente heeft berekend dat zónder de komst van een nieuwe brug het aantal fietsers door de Lünentunnel over vijf jaar zou kunnen stijgen met 22 procent. De extra brug zal mogelijke extra problemen voor dit knelpunt voorkomen.

En naarmate ook de andere wijken van de Spoorzone groeien verwacht de gemeente een verder groeiende voetgangersstroom tussen het Zwolse centrum en de IJssel.
Het zogeheten Engelenpad loopt straks vanaf de Grote Markt in Zwolle langs het treinstation dwars door de Spoorzone-wijk naar de nieuwe brug en de Windesheimcampus.
Van daaruit kunnen recreatieve en sportieve wandelaars over het Engelenpad verder lopen naar natuurpark Het Engelse Werk en de IJssel. Het Engelenpad krijgt een aantal kunstwerken langs de wandelroute, één daarvan is het onlangs op de campus geplaatste beeld MicroKosmos.

Investering

Omdat de nieuwe voetgangersverbinding essentieel is voor het Spoorzone gebied, het Hanzekwartier en Windesheim krijgt de gemeente Zwolle 4,35 miljoen euro subsidie van het Rijk uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. De gemeente heeft zich gecommitteerd om daar hetzelfde bedrag bij te leggen, zodat er samen bijna 9 miljoen beschikbaar is voor de voetgangersverbinding. Van Windesheim wordt ook een investering verwacht.

Voor de komst van de burg wordt gebouw D misschien afgebroken.

Windesheim houdt al sinds 2017 serieus rekening met de mogelijke komst van de voetgangersbrug. In het lange termijnplan voor de campusontwikkeling van Windesheim uit 2019 stond al een schets van de brug. Daarbij werd gerekend met de gelijktijdige afbraak van het D-gebouw op de campus.

Groen dak

De brug zou in dat plan uitmonden bij een kleiner nieuw gebouw op de plek van D, met een parkeergarage onder een groen dak – net zoals bij gebouw X.
In de jaren daarna besloot Windesheim dat het oude gebouw D sowieso tot 2027 kon blijven staan en het pand kreeg een opknapbeurt. Het definitieve besluit over de mogelijke afbraak van D zal de komende tijd genomen moeten worden.

tekst: Ernest Mettes

Lees ook de eerdere artikelen van WIN:
Metamorfose voor Hanzeland
Campusplan: ‘Geen nieuwbouw nodig’
Gebouw D krijgt multifunctionele bestemming

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *