De natuur zou meer de basis moeten vormen voor het onderwijs op Windesheim. Dat vindt Geraldine Visser, onderzoeker bij het lectoraat Goed Leven met Dementie. Daarom start zij deze maand de leergemeenschap natuurinclusief onderwijs.
Het doel van de leergemeenschap is om onderwijsbreed mensen te inspireren om met natuurinclusief onderwijs aan de slag te gaan. Het is gericht op docenten, maar ook op collega’s die bezig zijn met studentbegeleiding. In de leergemeenschap wordt onderzocht wat natuurinclusief onderwijs inhoudt en waar daarbij aan gedacht moet worden.
Positief effect op ons welzijn
Visser: “Natuur heeft een positief effect op ons welzijn. Wanneer we ons meer verbonden voelen met de natuur, zullen we er nu én in de toekomst zorgvuldiger mee omgaan. Maar het onderwerp is niet voor elke opleiding even vanzelfsprekend. Daarom is het belangrijk om kennis te delen en te ontwikkelen over dit thema. Zo kan er bijvoorbeeld ook gekeken worden hoe we de buitenruimte van Windesheim kunnen betrekken in ons onderwijs.”
Natuurwandeling
Geraldine Visser doet onderzoek naar de impact van de natuur op dementie. Als onderdeel van haar onderzoek organiseerde ze eerder een natuurwandeling met studenten van de minor ‘Goed Leven met Dementie’. Tijdens deze wandeling voerden studenten verschillende oefeningen uit die een positieve invloed zouden hebben op hun fysieke en mentale welbevinden. Daarna ontstond samen met team Duurzaam Dichterbij het idee voor deze leergemeenschap.
De kick-off van de leergemeenschap Natuurinclusief Onderwijs vindt plaats op donderdag 6 februari. Meer weten? Dan kun je mailen naar duurzaamdichterbij@windesheim.nl.