Willen, kunnen en doen. De Strategische Koers lijkt wel een worsteling. Hoe geven we inhoud aan die begrippen binnen onze hogeschool? Wat opvalt: de Koers spreekt eerst van student, pas later wordt aangegeven wat daarmee wordt bedoeld: jongvolwassen, professionals, nieuwkomers en alumni. Maar dan wordt dit toch weer bij de alinea over passend onderwijs niet expliciet meegenomen. Bij de trits van Ad, bachelor, master, ontbreekt namelijk de (gecertificeerde) post-hbo opleiding.
Wat ook opvalt: internationalisering komt er bekaaid af. Willen we de regio Zwolle versterken en afgestudeerden behouden voor de regio, dan zal internationalisering veel hoger op onze agenda moeten komen te staan. Wél terug te vinden is aandacht voor onze omgeving. Het Lectoraat Circulaire economie is daarvan nu een mooi voorbeeld. Dus vanaf nu in de Regio Zwolle vijf O’s, te weten: Onderwijs, Overheid, Onderzoek, Omgeving en Ondernemen.
Tja, ondernemen… we hebben er een haat-liefde verhouding mee. We worstelen zelfs met de inhoud; bij de laatste instellingsaccreditatie ging het daarop bijna mis. Maar door de krachten te bundelen ontstond er een nog steeds actuele en bruikbare Windesheim-visie op Ondernemen. Trouwens, de begrippen ondernemen, ondernemerschap kom ik helaas niet tegen in De Koers. Een gemiste kans want met het Kenniscentrum Strategisch Ondernemerschap en het Windesheim Centre for Entrepreneurship kunnen grote stappen voorwaarts worden gemaakt. De regio vraagt er om.
Ondernemen doe je met onderwijs en onderzoek. Bij onderzoek wordt specifiek aangegeven dat het vinden van externe financiering bij de bedrijfsvoering behoort. Deze opdracht behoort m.i. ook toe aan het onderwijs. Het vermarkten van modules van het bachelor- en het Ad onderwijs is een must. Maar daar hoort het post-hbo onderwijs ook bij. Elke bachelor bestaat bij de gratie van het beroepenveld. Door nu te kiezen voor onderwijs aan jongvolwassenen en professionals, nieuwkomers en alumni hebben we een uitgelezen kans om echt werk te maken van Leven Lang Leren, waarbij we begrippen als omzet, winst, klanten, vraag uit de markt, niet schuwen. Als LLL de nieuwe term wordt voor dit mooie resultaatgebied dan zal de ondersteuning/bedrijfsvoering voor al onze klanten op dezelfde wijze moeten plaatsvinden en zal dit ook een investering in de sociale innovatie vragen van en voor Windesheim. Voor Windesheim zelf gaat het om: wat is de klantvraag en daarmee ook structuurvraag, maar misschien nog veel meer een cultuurvraag.
Gerrit Kuiper is manager ondernemen bij domein BMR en manager van het Windesheim Centre for Entrepreneurship.