Het College van Bestuur is weer compleet. Inge Grimm, eerder directeur bedrijfsvoering aan de Wageningen Universiteit, is sinds 1 september de collega van CvB-voorzitter Henk Hagoort.
Van Wageningen naar Zwolle, van een universiteit naar een hogeschool, merk je verschillen?
‘Als je een hogeschool met een universiteit vergelijkt, dan ligt de balans tussen Onderwijs en Onderzoek anders. Daarmee heb je het belangrijkste verschil wel gehad. Hier is onderwijs het grootste deel, bij een universiteit is het 50/50.’
Lectoren hebben bepaald een andere status dan hoogleraren…
‘Op een hogeschool ligt de uitdaging voor de lectoren, naast mooi onderzoek doen binnen zijn of haar vakgebied, in het aansluiting vinden bij het onderwijs. Onderzoeksprojecten binnenhalen is niet eenvoudig – en dan vragen wij bestuurders vaak ook nog naar ‘samenhang’.’
Wat studenten betreft is Wageningen ook heel anders dan Zwolle.
‘Wageningen is internationaler, dat klopt. Dat geeft een iets andere sfeer én een andere problematiek is nu mijn eerste indruk. Buitenlandse studenten worstelen vaker met eenzaamheid en, vanwege de beurs die ze hebben gekregen, met een grote studiedruk. Maar ook hier ervaren een aantal studenten deze studiedruk. Wat mij erg aanspreekt is dat het op Windesheim gaat om méér dan alleen maar de goede cijfers.’
Welke taken heb je binnen de hogeschool?
‘In mijn portefeuille zitten Techniek en BMR, plus de diensten Support en Bedrijfsvoering. Daarbinnen hebben we een aantal afdelingen verdeeld; Henk Hagoort heeft bijvoorbeeld de afdeling Communicatie. Iedereen heeft zo zijn interessegebieden. Bij mij zijn dat binnen de diensten naast onderzoek ook financiën en HR.’
Je treedt aan op het moment dat de Strategische Koers al vastligt. Had je daar niet liever over meegepraat?
‘Ik ben blij dat ik juist nu in stap! De Koers is volgens mij helder op hoofdlijnen en er worden logische keuzes gemaakt, maar de uitwerking is natuurlijk the proof of the pudding. En dat vind ik juist interessant. Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Van bovenaf opleggen, dat werkt niet – dat zou ik ook zeker niet willen. Veel teams zijn volop aan de slag met het Nieuwe Onderwijs traject en dat traject loopt gewoon door. De Strategische Koers gaat hierop door, dus niet in plaats van. Dit samen oppakken, náást al het gewone werk, is fors en vraagt om keuzes en het juiste tempo. Kortom, uitdagingen genoeg. Maar we mogen ook trots zijn op alles wat er nu al staat.’ (MH)
Beste Inge,
Welkom!
Ik ben blij dat u mij niets van bovenaf gaat opleggen. Dat betekent dat ik mij niet hoef te scharen achter de Ambities van Windesheim. Van mij vragen dit samen op te pakken voelt dan toch als dringend en niet als een uitnodiging, wat ik een passender toon zou vinden. Dat ik dat zelfs náást mijn gewone werk zou moeten doen, ervaar ik ook niet als uitnodigend.
Ik heb kortom, grote bedenkingen bij de inhoud alsmede de uitvoering van de ambities van het CvB.
Hartelijke groet, Fred Dijk, docent
Ik ben natuurlijk blij met de aandacht voor onderzoek! Lectoren hebben niet de status van hoogleraren en ik zie uit naar een ontmoeting om uit die andere status alles te halen wat er in zit.
Vriendelijke groeten,
Carolien Smits, Lector Innoveren met Ouderen