Tweede in Keuzegids

Journalistiek krijgt een 4,6 als rapportcijfer

 

  • Windesheim staat in de Keuzegids voor het derde jaar op rij op de tweede plaats.
  • Het nieuwe onderwijsconcept lijkt bij sommige opleidingen de reden van een slechte score.

De score van 67,5 punten voor Windesheim in de nieuwe Keuzegids HBO 2018 is twee punten hoger dan vorig jaar. Windesheim is daarmee nummer 2 en de grootste stijger in de categorie grote hogescholen, waar Avans op nummer 1 staat met 69 punten.

De opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling-Mobiliteit van Windesheim Flevoland sleept, net als vorig jaar, de hoogste score in de wacht. Ze krijgt er 88. Ruimtelijke Ontwikkeling-Mobiliteit Zwolle heeft de tweede hoogste score (86), samen met de studies Commerciële Economie Almere en Global Project and Change Management in Zwolle. Die laatste krijgt ook nog een bijzondere vermelding in de Keuzegids, als de meest internationale Engelstalige hbo-studie. Derde beste van Windesheim is dit jaar Elektrotechniek (84). Een opmerkelijke stijger is de pabo Almere, die gaat van 56 naar 70 punten.

Journalistiek, dat vorig jaar uit het dal leek te kruipen, scoorde dit jaar een dikke onvoldoende (46 punten), dat is zelfs lager dan twee jaar geleden. “Dit verraste ons, want onze studenten zijn meer betrokken en actiever bij de opleiding dan de jaren ervoor. En ze zijn enthousiast over de veranderingen binnen de opleiding”, zegt opleidingshoofd Miranda van Dijk. Het aanbieden van meer flexibele trajecten noemt ze als mogelijk verbeterpunt.

Leraar tweedegraads Engels en Verpleegkunde Almere scoren ook lager dan een 5. Godsdienst-Pastoraal Werk krijgt dit jaar voor het eerst een onvoldoende (52). Opleidingsanager Peter de Haan wijt de daling aan het opheffen van de lesplaats Amsterdam, de ziekte van enkele kerndocenten en het nieuwe curriculum. “We hadden niet de beschikking over ervaringsgegevens van studenten in het nieuwe curriculum.”

Nog pijnlijker is de daling van Technische Bedrijfskunde, die studie maakt de grootste duikeling van Windesheim (van 66 naar 52 punten). Opleidingshoofd Jens de Craen: “De implementatie van het nieuwe onderwijsconcept ging niet altijd goed. Studenten gaven ons terug dat we de betrokkenheid deels kwijt geraakt waren. Voor ons een pijnlijke constatering.” De opleiding denkt het voortaan beter te gaan doen. “Met een nieuw team, kortere lijntjes naar de studenten, een verbeterde evaluatiecyclus met de student in de lead, staat dit jaar voor ons de betrokkenheid naar de student weer op één!” (EM)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *