Charlotte Leuveld, vierdejaars lerarenopleiding Engels, steekt de toetsing van lees- en schrijfvaardigheid van haar leerlingen in een digitaal jasje.
“Ik zocht een manier om mijn passie voor lezen op mijn leerlingen over te brengen.” Op haar stageschool ontdekte ze dat sommige leerlingen niet ambitieus waren om boektoetsen voor te bereiden. Daarom stelde ze voor dat leerlingen zelf een digital storytelling mochten maken over een zelfgekozen boek. Digital storytelling is het vertellen van een persoonlijk verhaal of ervaring via kanalen als tekst, web, muziek en video.
Haar concept sloeg zo aan dat alle derdejaars op haar stageschool haar opdrachten gaan maken. “Dat is wel spannend. Ik ga nu zelf een handleiding schrijven voor andere collega’s en vertellen hoe zij de opdrachten moeten overbrengen aan leerlingen.” Haar manier van toetsen is bekroond met de Rolf ICT prijs, een jaarlijkse scriptieprijs voor studenten die het gebruik van digitale middelen bevorderen. “Het leukste vind ik dat ze bij mijn school zo enthousiast zijn. De prijs is de kers op de taart.” (RvA)