Lectoraten B&E ‘strakker’ georganiseerd

Het domein Bewegen & Educatie heeft twee verlengingsaanvragen gehonoreerd gekregen. Het gaat om het lectoraat ‘Inclusieve en betekenisvolle Leeromgevingen’, en ‘Betekenisvol Bewegen’.

De eerste is de voortzetting van de Onderwijsbehoeften in Inclusieve Leeromgevingen en Onderwijsinnovatie, en ICT. Betekenisvol bewegen is een opvolging van de lectoraten Veilig sportklimaat en Bewegen, Gezondheid en Welzijn. Afgelopen maart was al het lectoraat ‘Bewegen, sport en school’ goedgekeurd, van lector Ivo van Hilvoorde. De concentratie is onderdeel van de reorganisatie die noodzakelijk werd na het afketsen van de plannen voor samenwerking met de Hogeschool Utrecht. Maar ze weerspiegelt ook veranderingen in het werkveld, zo benadrukt directeur Bert Meijer: ‘De samenleving verandert, en de lectoraten dragen mee.’ Het schrijven van de verlengingsaanvragen was niet gemakkelijk. ‘Er zijn ook zoveel visies hoe lectoraten moeten werken. Iedereen heeft er een mening over… Dan is het een uitdaging  om de juiste beslissingen te nemen.’

De oude lectoraten hadden een te beperkte omvang, moet Meijer constateren. ‘Terwijl veel opleidingen gebruik willen maken van hun expertise. Kijk, net zoals de opleidingen vroeger naast elkaar stonden en nu meer gaan samenwerken, zo gaan de lectoraten ook steeds meer gezamenlijke onderzoekslijnen vastleggen. Zo ontstaat synergie en meer massa. Ik ben tevreden over hoe we gezamenlijk binnen het domein de keuzes tot inrichting hebben gemaakt. We hebben nu intensief overleg en er wordt gestart met structureel overleg en afstemming met de opleidingen.’

Vrijwel alle lectoren gaan door. Meijer: ‘Alleen Yvonne Leeman van het lectoraat pedagogische kwaliteit vertrekt, hebben we afgesproken. In de tweede helft van volgend jaar. Verder hebben we alle contracten kunnen verlengen.’

Het grote verschil is dat de organisatie strakker geworden. ‘De focus wordt specifieker, nauwer, dat klopt. Maar dat is goed, dat geeft naar buiten toe mogelijkheden  om gezamenlijk grotere aanvragen in te dienen want in het educatieve veld zijn de universiteiten vaak in het voordeel bij onderzoekaanvragen.’ (MH)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *